nieuws

“Warehousingsector moet dringend innoveren”

Warehousing

De warehousing sector in de Benelux moet dringend gaan innoveren. Dit concludeert de Belgische professor Theo Notteboom van het Institute of Transport and Maritime Management Antwerp (ITMMA) in een onderzoek in opdracht van ING België. Als de sector niet innoveert dan dreigt ze haar sterke concurrentiepositie in Europa te verliezen aldus de Belgische professor.

“Warehousingsector moet dringend innoveren”

De opslagactiviteiten in de Benelux krijgen steeds meer af te rekenen met concurrentie uit andere Europese logistieke hotspots, concludeert Notteboom in zijn onderzoek dat vorige week verscheen. Ondermeer door de economische ontwikkelingen in Oost- en Centraal- Europa en de verbeterde toegankelijkheid en connectiviteit van die regio’s (mede dankzij corridorontwikkeling) ontstaan nieuwe logistieke hubs in Polen, Tsjechië, Hongarije, Oostenrijk en het oosten en zuidoosten van Duitsland.
Dit vormt een mogelijke bedreiging voor de warehousing- activiteiten in de Benelux.
Notteboom zegt hierover: “Een bijkomende bedreiging is de toegenomen vraag naar flexibele distributiesystemen die maakt dat steeds meer bedrijven gaan diversifiëren en niet alle distributie-eieren in dezelfde Benelux-mand leggen.”

Logistieke activiteiten belangrijk voor Benelux
De warehousingsector is belangrijk voor de Benelux economie. De vrachtluchthavens in de Benelux regio zoals Schiphol, Brussel, Luik en Luxemburg behoren tot de top van de wereld en zorgden voor bijna 11 miljoen ton aan goederen in het afgelopen jaar.
De totale werkgelegenheid in de warehousingsector bedroeg in 2010 zowel in België als in Nederland ongeveer 1 procent van de totale werkende bevolking. Dit komt overeen met 21.277 banen plus nog eens 106.934 banen in ondersteunende transportdiensten, stelt Notteboom in zijn onderzoek dat hij uitvoerde in opdracht van ING.
De logistieke slagkracht van de regio blijkt ook uit de LPI (logistics performance index) van 2012 die België en Nederland op respectievelijk de zevende en vijfde stek plaatst.

Innoveren voor de toekomst
Uit de studie blijkt dat innovatie een steeds belangrijkere rol moet spelen om de sterke concurrentiepositie te kunnen behouden. Innoveren op alle niveaus is de boodschap. Niet alleen voor de regionale en lokale autoriteiten maar ook voor instanties als havenautoriteiten, die binnen hun havengebieden een enorm aandeel van de warehousingsector herbergen.

Meer lean in warehouses
Stijgende concurrentie vanuit de Baltische, de Adriatische en de Middellandse Zee dwingt de instanties van de betrokken regio’s ertoe om in de toekomst de omringende infrastructuur en de kwaliteit van de uitgevoerde activiteiten te verbeteren. Verregaande aandacht voor IT, samenwerking en coördinatie door de keten heen en de verdere introductie van lean warehousingactiviteiten moeten helpen om onze positie te waarborgen.

Beschikbaarheid van distributiecentra
Pijnpunten voor de verdere ontwikkeling van de logistiek in België en Nederland, die uit de studie naar voren komen, zijn onder andere grondprijzen, energie en arbeid, de beschikbaarheid van distributiecentra en de noodzaak aan een nog meer geïntegreerd dossierbeheer bij het aantrekken van investeerders. De studie toont verder aan hoe deze pijnpunten aangepakt moeten worden om de sterke positie van de Benelux warehousingsector te waarborgen.

Reageer op dit artikel