nieuws

“Ergonomie kan altijd beter”

Warehousing

Tijdens de tweede beursdag – woensdag 14 november om 15.00 uur – komt Arjen Dibbink (Nissan Motor Parts Center) een verhaal houden over zijn ervaringen met ergonomie in het magazijn. Ook op de beurs zoekt hij naar nieuwe oplossingen op dit gebied.

“Ergonomie kan altijd beter”

“Het seminar zal resultaten laten zien van een onderzoek door TNO. Wij hebben in dat onderzoek geparticipeerd. Twee van de vijf onderzoeksthema’s waren voor ons van toepassing. Medewerkers van ons hebben een soort schaatspak met sensoren aangetrokken om te meten wat precies de fysieke belasting is. Eerst zijn we gaan kijken naar het orderverzamelen met karren. Het blijkt dat toch veel kracht nodig is om een kar in gang te brengen en weer af te remmen. Dat heeft niet zoveel te maken met gepickte goederen, want die zijn niet zo zwaar, denk aan ruitenwissers en luchtfilters bijvoorbeeld. Maar evengoed is best veel kracht nodig. Daarom hebben we onderzocht wat het effect is van een hulpmiddel om karren in beweging te zetten – in ons geval was dat Movexx. Dan zie je toch aanzienlijke verschillen. Tijdens mijn bezoek aan de Logistica wil ik me daar verder in verdiepen.”

 

Aantonen op basis van data wat beter kan

“Het tweede element in het onderzoek betreft bukken en reiken tijdens het orderverzamelen. In onze magazijnstellingen hebben we op vloerniveau lades laten aanbrengen, die je naar je toe kunt rollen. Dat promoten we nadrukkelijk bij onze medewerkers. Toch zie je dat ze dit niet altijd gebruiken. Het onderzoek toont aan, dat het verstandig is om de reikwijdte niet te groot te maken. De lades gewoon helemaal uitrollen dus, ook bij producten van een kleiner formaat. Gebaseerd op harde data kunnen we aantonen wat de belasting is. Het rapport is binnenkort afgerond. Op het seminar gaan we de resultaten hiervan delen met de beursbezoekers.”

 

Iedere beurs weer nieuwe oplossingen

“Zelf ga ik dus op zoek naar nieuwe ergonomische verbetermogelijkheden en innovaties op het gebied van arbeidsveiligheid. Iedere keer zie ik toch weer nieuwe oplossingen. Verder kijk ik vooral naar vernieuwingen op heftruckgebied en meer nog naar de verschillende typen trucks, die we zouden kunnen inzetten. Meer afgestemd op het werk wat moet worden gedaan. We zijn al meer met reachtrucks gaan werken in plaats van heftrucks vanwege de betere op- en afstap onder andere. Tot slot ben ik blij met de combinatie Logistica en ICT & Logistiek. Ik hoef niet ieder jaar bijgepraat te worden op ICT gebied. Nu gaat dat mooi samen. Op orderverzamelgebied kunnen we nog wel vernieuwen, bijvoorbeeld ten aanzien van de ondersteuning met scanning. Er staat inmiddels al zo veel op mijn lijstje, dat ik wel twee dagen zoet ben op de beurs. Overigens gaan we beide dagen met drie man naar de beurs.”

 

Lees meer over Nissan als winnaar van de prijs ‘Het Veiligste Magazijn 2010

Esther Vrolijk (Bijenkorf) speurt op de beurs naar ‘last mile’ trends

Reageer op dit artikel