nieuws

“West-Brabant is een ‘logistiek power’ gebied”

Warehousing

De afgelopen twee jaar moest West-Brabant lijdzaam toezien dat ‘rivaal’ Venlo-Venray aan de haal ging met de logistieke hotspot nummer 1 status. Dit jaar zijn de rollen omgekeerd en prijkt deze regio fier bovenaan op de logistieke hotspotranglijst. In Moerdijk werd afgelopen vrijdag dit verkiezingsresultaat gevierd met de uitreiking van de traditionele logistieke hotspot-taart. “We zijn trots dat de sector ons deze hoge waardering heeft gegeven.”

“West-Brabant is een ‘logistiek power’ gebied”
De uitreiking van de taart met daarop de Logistieke Kaart van Nederland vond plaats tijdens een feestelijke bijeenkomst in het hoofdkantoor van het Havenschap Moerdijk.

De uitreiking van de taart met daarop de Logistieke Kaart van Nederland vond plaats tijdens een feestelijke bijeenkomst in het hoofdkantoor van het Havenschap Moerdijk. NDL-voorman Dirk ’t Hooft prees in zijn toespraak onder meer de wijze waarop in logistieke hotspot West-Brabant overheid en bedrijfsleven in publiek private constructies nauw met elkaar samenwerken. "Met deze aanpak hebben bedrijfsleven, overheid en ook onderwijs heel duidelijk de keuze gemaakt om de logistiek goed te positioneren in deze regio."

 

Goed vestigingsklimaat

Ook stond ’t Hooft stil bij de belangrijke rol die Ontwikkelingsmaatschappij Rewin speelt bij het aantrekken van nieuwe bedrijvigheid in West-Brabant. "De regio wordt geprezen om het goede vestigingsklimaat dat hier is geschapen en dat is vooral ook een verdienste van Rewin."

 

Inzetten op LPM

Naast alle lofuitingen stelde ’t Hooft nog wel heel nadrukkelijk dat West-Brabant vaart moet maken met de komst van het Logistiek Park Moerdijk (LPM). "Ik hoop dat dit park er snel komt en dat er vooral goed wordt ingezet op een goede multimodale koppeling met de haven van Moerdijk."

 

Grote winst dankzij samenwerking

Ada Grootenboer, wethouder economische zaken van Moerdijk en in die functie ook portefeuillehouder ‘logistiek’ van de regio West-Brabant, zei aansluitend trots te zijn met de erkenning en waardering vanuit de logistieke branche zelf. Zij benadrukte daarnaast dat het succes van deze regio vooral te danken is aan de wijze waarop de 19 verschillende gemeenten in West-Brabant bereid zijn om niet ieder voor zich, maar in het regiobelang te denken en ook daadwerkelijk samen te werken. Over de toekomst van het LPM zei de wethouder: "Die gaat door en er zal ook een multimodale verbinding komen met de haven van Moerdijk. Enige zorg hierin is nog modaliteit spoor."

 

Profiteren van consolidatieslagen

Namens de regionale ontwikkelingsmaatschappij NV Rewin liet directeur Paul Nijskens weten dat zijn regio de afgelopen jaren vooral heeft geprofiteerd van de consolidatieslagen die diverse grote internationale bedrijven hebben gemaakt. "Gevolg van die consolidaties is dat bij veel van die bedrijven al snel onze regio in beeld kwam voor vestiging van hun EDC’s."

 

Power gebied

De Rewin-topman vertelde dat de afgelopen jaren 150 logistieke bedrijven zich hebben gevestigd in West-Brabant. "Dat leverde de regio achtduizend nieuwe banen op en een totale investering van 1,4 miljard euro. Op basis van deze cijfers kun je stellen dat West-Brabant een power gebied is voor de logistiek. Dankzij de ligging heeft de sector hier toekomst en staat de regio bovenaan de voorkeurslijst van beslissers in het bedrijfsleven."

 

Veel ICT-innovaties

Nijskens benadrukte echter dat West-Brabant niet alleen een regio is waar met dozen wordt geschoven. "Vooral op ICT gebied is in deze regio de afgelopen jaren volop geïnnoveerd. Bovendien beschikken we met de NHTV, waar de twee beste logistieke hbo-opleidingen van Nederland zitten, en Dinalog in Breda over kennisinstellingen die volop bezig zijn met R&D en concrete demoprojecten."

 

Zorg om logistiek talent

Bron van zorg, zo stelde Nijskens, is de lage instroom van studenten in het logistieke hbo-onderwijs. "We moeten meer jongeren in deze regio warm maken voor het volgen van een logistieke opleiding. Dat is van groot belang om de aanwas en ontplooiing van logistiek talent de komende decennia te kunnen borgen."

 

Reageer op dit artikel