nieuws

MCFE stopt heftruckproductie in Almere

Warehousing

Vanaf eind dit jaar trekt Mitsubishi Caterpillar Forklift Europe (MCFE) de stekker uit deproductie van vorkheftrucks in Almere. Er verdwijnen honderden banen. Maandag gaan de vakbonden in gesprek met de directie. Minister Verhagen heeft al te horen gekregen, dat sluiting de enige oplossing is.

MCFE stopt heftruckproductie in Almere
MCFE Almere

In Almere maakt MCFE voor de twee merken elektrische vorkheftrucks en trucks met een verbrandingsmotor. De vraag vanuit Europa naar diesel/LPG wordt steeds kleiner, aldus de woordvoerster. De productie van elektrisch aangedreven vorkheftrucks zou vanuit Almere worden verplaatst naar Järvenpää, waar de fabriek staat van Rocla – de Finse fabrikant die in in 2008 werd overgenomen door Mitsubishi. De trucks met een verbrandingsmotor komen na de sluiting van Almere uit Japan 

 

Geen verrassing voor importeurs

De importeur van het heftruckmerk Mitsubishi is Intrans Benelux in Waalwijk. Voor directeur Dick van der Staaij kwam de sluiting niet als een verrassing. "Er is al langere tijd sprake van overproductie van heftrucks in Europa. Voor ons als importeur verandert er eigenlijk niet zoveel. De lijnen naar het hoofkantoor in Finland worden feitelijk korter. Dat klinkt tegenstrijdig, maar omdat MCFE in Almere er nu niet meer tussen zit, kunnen we rechtstreeks met de hoofdvestiging communiceren." 

 

Voorlopig zelf voorraden opbouwen

"De fabriek in Almere produceert al een paar jaar te lage aantallen", geeft Ad Kornet, directeur van Crepa in Rijswijk als commentaar. Zijn bedrijf brengt het heftruckmerk Caterpillar op de markt. Voor de crisis maakte Almere aantallen van 17.000 trucks per jaar. Nu is dat amper de helft. "Dat kun je niet jaren volhouden. Overplaatsing van Finland naar Nederland had ook gekund misschien, maar blijkbaar is de keuze anders gevallen. Voor ons betekent dit dat we te maken krijgen met langere levertijden voor de verbrandingstrucks, die uit Japan moeten komen. Zeker in de overgangsfase zullen we voorraden opbouwen om te voorkomen dat klanten hier last van krijgen", aldus Kornet.

 

Hoofdkantoor blijft wel in Almere

In Almere is naast de vorkheftruckfabriek ook het hoofdkantoor van MCFE gevestigd. In totaal werken circa 500 mensen in Nederland. Volgens Het Financieele Dagblad van vandaag houdt Almere een marketing- en serviceafdeling, waar plek zou zijn voor 200 medewerkers. Kornet plaats daar vraagtekens bij. Ook een woordvoerder van MCFE geeft aan dat 400 banen op de tocht staan. Waarschijnlijk blijft in Almere een Europees hoofdkantoor bestaan met enkele tientallen medewerkers voor ondersteuning van de merken en de importeurs.

 

Onderbouwing voor sluiting ontbreekt

De plannen voor de sluiting zijn gisteren voorgelegd aan de ondernemingsraad. Ans van Uffelen, bestuurder FNV Bondgenoten, plaats vraagtekens bij de sluiting: "Het is nog volkomen onduidelijk wat de onderbouwing is. Dat het niet goed gaat op de markt is bekend, maar waarom is deze keuze gemaakt? En zijn er alternatieven bekeken? Ik heb nog geen enkele onderbouwing met cijfers gezien. Dat MCFE nu opeens de gehele productie wil sluiten komt enorm veel werknemers en hun families rauw op hun dak."

Henk Jongsma van CNV Vakmensen stelt dat er in Almere jarenlang winst is gemaakt. "Bij ondernemen hoort ook, dat er minder winstgevende jaren bij zitten. Nu schakelt Mitsubishi na drie van zulke jaren om. Ik vind het niet juist om de werknemers zonder meer sluitpost van de begroting te maken. Daarom moet Mitsubishi goed werkgeverschap laten zien. En samen met ons zoveel mogelijk ontslagen voorkomen en een goede regeling voor hen die er echt niet onderuit komen."

 

Elders aan de slag zien te komen

Minister Maxime Verhagen van Economische Zaken zegt in reactie aan het ANP het teleurstellend te vinden dat de enige overgebleven heftruckfabrikant in Nederland zoveel banen moet schrappen. Verhagen wil dat MCFE zorgt voor een goed sociaal plan en houdt daarbij de vinger aan de pols. Ook wil zijn ministerie zo nodig assisteren bij pogingen om personeelsleden elders aan de slag te krijgen. Jongsma (CNV) heeft goede hoop, dat er goede afspraken te maken zijn met de directie, gezien eerdere ervaringen. Die onderhandelingen tussen MCFE en de bonden starten maandag. Jongsma: "We gaan zoveel mogelijk inzetten op bemiddeling van werk naar werk. Bijvoorbeeld naar een van de vele andere Mitsubishi-vestigingen."

Reageer op dit artikel