nieuws

Veiligste Magazijn blijft bezoek trekken

Warehousing

AkzoNobel in Sassenheim ontving gisteren opnieuw een groep collega’s, die kwam kijken naar ‘Het Veiligste Magazijn van Nederland’. In november won het IDC van de grootste autolakproducent wereldwijd deze prijs. Inmiddels hebben al veel belangstellenden kunnen zien en horen waarom. Komende maandag is de laatste mogelijkheid om er bij te zijn.

Veiligste Magazijn blijft bezoek trekken

 

“Jullie doen ‘en, en – en dan nog eens en’ als het om veiligheid gaat.” De waardering voor wat AkzoNobel voor elkaar heeft gekregen is groot. Wim Brands, verantwoordelijk voor het prijswinnende dc, legt uit waarom dat zo is. “We zijn een BRZO-locatie, verhoogd risico dus. Regelmatig vliegen inspectiehelikopters boven onze vestiging. We voelen een verantwoording als één van de grootste werkgevers in de Bollenstreek naar de regio en naar onze medewerkers.”

Vooral dat laatste wordt de bezoekers bij de rondleiding en de discussie op diverse manieren duidelijk gemaakt.

 

Niets veranderd is een compliment

Jurylid Eric Hereijgers legt uit wat de prijswinnaar bijzonder maakt op veiligheidsgebied. “Zowel bij de jurybeoordeling als ook vandaag valt onmiddellijk op hoe schoon het magazijn is, er ligt niets op de vloer, de gangpaden zijn breed en overzichtelijk, er is voldoende licht. Belangrijk ook, de werkzaamheden worden gecontroleerd uitgevoerd en ondanks de relatief vele heftruckbewegingen heerst er rust op de werkvloer. Als jury konden we bij AkzoNobel voor het eerst geen minpunten aanwijzen ten aanzien van veiligheid en ergonomie.”

 

Fred Zandbergen, teamleider in het IDC, is blij met de constatering dat er weinig is veranderd sinds het eerste jurybezoek. “Ik zie dat als een compliment. We doen niet aan window dressing. Blijkbaar zijn we in staat om een veiligheidsbeleid consequent in te voeren. Hoe gaan we verder als winnaar van deze prijs? Zo dus. De uitdaging is om veiligheid volledig te borgen in onze organisatie en bij onze medewerkers.”

 

Iedereen voelt zich verantwoordelijk

Los van technische voorzieningen heeft AkzoNobel vooral heel hard gewerkt aan het veranderen van de cultuur. Destijds waren er concrete plannen om de dc-activiteiten uit te besteden. De organisatie kreeg alsnog de kans om zich te bewijzen. Medewerkers werden volledig betrokken bij de veranderingen en kregen naast hun normale werkzaamheden regeltaken er bij. Zo voelt iedereen zich verantwoordelijk en sprekers medewerkers elkaar aan op bijvoorbeeld onveilige situaties.

 

Inschrijving Veiligste Magazijn 2012 geopend

De prijs van 5.000 euro is niet de belangrijkste reden om mee te doen aan de verkiezing van het Veiligste Magazijn. Belangrijker is de mogelijkheid om met behulp van de opgedane ervaringen de veiligheid in het magazijn nog verder te verbeteren.

Doe ook mee! Meer info…

Volgens Hereijgers zijn veel bedrijven daar wel mee bezig, maar lukt het vaak niet om de cultuurverandering tot stand te brengen zoals AkzoNobel dat heeft gedaan. “Het moet echt onderdeel zijn van een totaal beleid en niet als losse maatregel worden ingevoerd. Dat geldt voor veiligheid en voor productiviteit. Acceptatie lukt pas echt de hele organisatie er in mee gaat.”

 

De groep van ruim dertig aanwezigen – waaronder een paar die komend jaar een gooi willen doen naar de prijs Het Veiligste Magazijn – ging naar huis met een groot aantal tips en met een goed beeld van waaraan een prijswinnaar dient te voldoen.

 

Laatste kans bezoek AkzoNobel

Komende maandag is de volgende groep aan de beurt. Opgeven kan nog.

Reageer op dit artikel