nieuws

Ongevallen met heftrucks – wat heb je aan tools?

Warehousing

Is arbeidsveiligheid in magazijnen niet veel meer gebaat bij individuele benadering in plaats van allerlei acties en bewustwordingstools voor de hele groep? De vraag kwam vorige week op naar aanleiding van een presentatie bij verladersorganisatie EVO over heftruckongevallen. Jaarlijks zijn dat er gemiddeld 126 met ziekenhuisopname en/of dodelijk afloop. Reacties uit de markt.

Ongevallen met heftrucks – wat heb je aan tools?
heftruckongevallen

De Arbeidsinspectie (tegenwoordige Inspectie SZW) analyseerde de ongevalcijfers vanaf 1998 en kwam met deze uitkomst. Consument en Veiligheid kijkt daarnaast ook naar wat niet op het bureau van de Inspectie komt en telt jaarlijks 190 ziekenhuisopnamen – slachtoffers dus die niet direct na de spoedeisende hulp naar huis mogen. De organisatie timmert aan de weg met de campagnes Alerta (de witte beschermengel) en Sjaak (met stickers en t-shirts waarop staat ‘Ik ben Sjaak niet’).

 

‘Onvoldoende bewust van de risico’s’

"Ik verbaas me niet over deze cijfers", zegt Wim Brands manager van het Veiligste Magazijn 2011, AkzoNobel in Sassenheim. "Het geeft maar weer aan, dat veel mensen zich onvoldoende bewust zijn van het risico van het werken met heftrucks. Wij streven een visie na van ‘zero incidents’. Daarbij kunnen veiligheidstesten en inspectietools behulpzaam zijn. Maar belangrijker vind ik het werken met interne mentoren. Zorgen dat mensen op hun gedrag worden aangesproken. Inbedden in de dagelijkse praktijk, anders werkt geen enkel programma."

 

‘Test is slechts een momentopname’

Volgens Bart Schellen (Schneider Electric) kun je met bepaalde tools hooguit ‘temperaturen’ hoe de organisatie er voor staat. "Logistiek is een dynamische omgeving, een test is een momentopname. Bedenk van te voren hoe dit past een bedrijfsplan, anders kun je beter meer tijd geven aan het waarschuwen van collega’s die gevaarlijk bezig zijn. Ik vraag me ook af of heftruckchauffeurs dergelijke testen naar waarheid invullen. Desondanks kun je wel afwijkende zaken signaleren op deze manier en gebruiken als input voor gerichte acties Planmatig werken is van groot belang."

 

‘Pas op met iemand stempel opdrukken’

"Het zijn er toch wel heel veel", meent Ron Kars (Technische Unie) als hij de cijfers hoort. "En er is volgens mij geen dalende trend. Maar dat komt misschien wel, omdat heftrucks intensiever worden gebruikt en er dus relatief gezien meer kans is op een ongeval. Ik geloof wel in testen en inspecties. We doen ook intern veel op dit gebied. Alleen helpen ze pas als je een bepaald niveau aan veiligheid tot stand hebt gebracht. Daar moet je eerst naar toe werken. We hebben gisteren net weer onze jaarlijkse interne veiligheidsprijs uitgereikt aan een bepaalde afdeling. Dat doen we al negen jaar. We zien nu dat de onderlinge verschillen steeds kleiner worden, dus dat is een goed teken." Een meer persoonsgerichte benadering vindt Kars lastig. "Je moet oppassen voor psychologie van de koude grond. Voor je het weet druk je iemand een stempel op."

 

‘Geïntegreerde aanpak verandert gedrag’

"Uiteindelijk moet je indien nodig altijd mensen persoonlijk aanspreken", zegt Rik-Jan Modderkolk (Pon Logistiek). "Maar dan moet je wel eerst samen concrete afspraken hebben gemaakt. We hebben ervaring met Alerta en met een geïntegreerde aanpak waar meerdere functionarissen bij betrokken zijn om gedragsverandering tot stand te brengen. Solistisch inzetten van testen en inspectietools is niet erg effectief."

 

‘Tools en testen geven meer inzicht’

Twee jaar geleden constateerde Schenker in Tilburg aan de hand van een veiligheidsscan van Syntens, dat met name de voorbeeldfunctie van leidinggevenden en senior medewerkers cruciaal is. "Dat hebben we dus extra aandacht gegeven", zegt Mark Robben. "Want dergelijke tools helpen wel degelijk om meer inzicht te krijgen. Met een fleetmanager pakket op ons intern transportmateriaal zien we ook wat individueel het rijgedrag is en kunnen we zonodig corrigeren. Ook dat werkt."

 

Lees hier de analyse van Consument en Veiligheid

Reageer op dit artikel