nieuws

Is de magazijnwebshop een goed verkoopkanaal?

Warehousing

Heftruckfabrikant en magazijninrichtingspecialist Jungheinrich start op internet met de verkoop van nagenoeg alle denkbare gebruiksartikelen en gereedschappen voor magazijn, werkplaats en productie. ‘Gat in de markt, of glad ijs’?

Is de magazijnwebshop een goed verkoopkanaal?
Webshop

Het meest opmerkelijke van de webshop van Jungheinrich  is dat niet alleen pallettrucks, stapelaars en stellingen van het eigen merk nu ook online worden aangeboden, maar bijvoorbeeld ook magazijnbakken, kratten, steekwagens, ladders, paktafels, werkbanken, kasten, zuig- en schrobapparatuur, voorbouwapparatuur voor heftrucks en nog veel meer hulpmiddelen voor magazijn, werkplaats en productie via dat kanaal levert. Aan de hand van vijf gerichte vragen geven achtereenvolgens Toyota/BTMotracLinde en Barloworld/Hyster  hun mening over online shoppen.

 

 

 

 

1. Wat vinden jullie van dit initiatief als nieuwe verkoopactiviteit?
"Op deze manier andere markten aanboren, is een hele slimme zet van ze", stelt marketing manager Jerrel Djaidoen van Toyota Material Handling Nederland vast. "Je creeert daarmee een concreet extra verkoopkanaal. Over de toegevoegde waarde heb ik in dit stadium nog geen uitgesproken mening." Key account solutionsmanager Joop Uijlen van MotracLinde is in essentie dezelfde mening toegedaan. "Ik vind het persoonlijk een hele goede actie van ze, die volgens het ‘one-stop-shop concept’ goed aansluit op de huidige trend van E-commerce." Rob Waldhober (marketing en PR) van Barloworld vindt zo’n webshop een goed initiatief, maar heeft wel bedenkingen met betrekking tot de core-business, die hij verderop beantwoordt.

 

2. Hebben of overwegen jullie ook iets soortgelijks?
"Jazeker, wij werken op dit moment ook hard aan een eigen webportal voor online verkoop van met name handpallettrucks", verklaart Djaidoen. "Binnenkort gaan we daar ook mee live." MotracLinde heeft nog geen eigen webshop, maar sluit dat op termijn niet uit. "Vorig jaar hebben we bij voorbeeld nog een E-commerce seminar over online retaillogistiek bij Pon georganiseerd, dus we zijn er in de basis al wel concreet mee bezig." "Barloworld heeft een operationele online webshop voor handpallettrucks", stelt Waldhober. "Deze is welliswaar nog vrij eenvoudig van opzet, maar we bedienen daarmee nu al klanten die zelf graag op dergelijke wijze producten willen bestellen."

 

3. Alleen eigen productlijn, of zo breed mogelijk assortiment?

"Wij zijn van mening dat je je moet beperken tot producten uit het eigen assortiment", stelt Djaidoen. "De core-business dus. Als je ook allerlei bakken, trappen en dergelijke magazijnhulpmiddelen online gaat verkopen, loop je het risico dat zo’n product – afkomstig van een ander – kwalitatief ondermaats is. Dat geeft dan direct een negatieve associatie met je eigen merkbeleving. Vandaar dat wij ons uitsluitend beperken tot online verkoop van onze eigen handspallettrucks." Joop Uijlen heeft een persoonlijke voorkeur voor de eigen producten, maar vindt voor beide scenario’s wel wat te zeggen. "Hoe dan ook, als je besluit ook online te gaan, moet je dat vanaf het begin heel professioneel aanpakken en niet eerst maar wat aanrommelen. Naast vrij eenvoudige handpallet- en elektropallettrucks kunnen ook allerlei gebruikshulpgoederen heel goed online worden aangeboden. Investeringsgoederen zoals heftrucks, stellingen en batterijen lenen zich wat mij betreft absoluut niet voor online verkoop. Rob Waldhober van Barloworld stelt dat het eigen product in zo’n webshop centraal moet staan. "Je mist namelijk ook het fysieke klantencontact en kunt online ook geen goed advies geven over de toepassing van het aangeschafte product. Voor eenvoudige handpallettrucks is dat niet zo bezwaarlijk. Voor de aanschaf van heftrucks moet je toch echt eerst weten wat er bij de klant speelt."

 

4. Hoe pak je de logistiek aan en de facturatie?
"Dat wijkt bij ons niet wezenlijk af van onze conventionele bestellingen", stelt Djaidoen. "In dat stadium verkeren we nog niet, dus daar kan ik ook nog geen eenduidig antwoord opgeven", verklaart Uijlen. Waldhober: "Wat we nu online verkopen, hebben we ook direct op voorraad. Factureren doen we achteraf. Een klant zoekt bij ons een handpallettruck online, stelt deze naar wens samen, ziet het prijskaartje en plaatst de bestelling. Daarna krijgt deze van ons een bevestigingsmailtje, waarna we op conventionele wijze factureren."

 

5. Wat zijn mogelijke bezwaren c.q. valkuilen van zo’n webshop?
"Een webshop starten, is vrij eenvoudig", zegt Djaidoen. "je ziet ze tegenwoordig bijna als paddestoelen uit de grond schieten. Voorraadbeheer is een valkuil, want nee verkopen, is altijd killing. Hetzelfde geldt voor tijdige levering. Soms ligt de voorraad grotendeels bij de toeleverancier." Uijlen ziet de grootste valkuil ook bij voorraadbeheer. "Vaak betreft het toch impulsaankopen van hulpmiddelen. Die wil de klant ook snel geleverd hebben. Daar niet aan kunnen voldoen, is de dood in de pot." "Als een groot deel online gaat, kun je de klant ook niet meer van een gedegen advies voorzien. Dat kan een grote valkuil zijn", besluit Waldhober.

Reageer op dit artikel