nieuws

Manitou komt nu zelf met vorkheftrucks

Warehousing

De rode loper lag niet uit voor de internationale sterren van het filmdoek. Wel voor een serie nieuwe heftrucks van Chinese makelij, die onder het Franse merk Manitou een plek gaan opeisen in de wereld van de vorkheftrucks met een verbrandingsmotor. Het strand van Cannes was het decor voor een strak georganiseerde presentatie.

Manitou komt nu zelf met vorkheftrucks
Manitou - Cannes

De Franse Rivièra. Typisch een plek om dealers en vakpers bij elkaar te brengen voor de introductie van een nieuwe serie vorkheftrucks. De dealers en eigen mensen werden een paar dagen gefêteerd en toegesproken over de markt, de trucks en de bijbehorende strategie. Op de late vrijdagmiddag vloog een beperkt groepje Europese journalisten in voor een snelle kennismaking. Want eigenlijk valt er niet zo heel veel te zeggen. "We gaan het gewoon doen", meldt de directie, die een bescheiden ambitie ten toon spreidt, ondanks de entourage.

 

Overeenkomst met Toyota voorbij

Wat wil Manitou? Het bedrijf verdient op de thuismarkt Frankrijk ongeveer eenderde van de omzet. Dat is niet in de laatste plaats te danken aan een distributieovereenkomst met Toyota, die veertig jaar heeft stand gehouden, maar eind 2012 eindigt. Toyota wil in elk land dezelfde salesstrategie. Manitou past daar niet meer in en ging op zoek naar een alternatief.

Dat alternatief bood Hangcha, een Chinees heftruckmerk dat bereid was om specifiek voor Manitou een serie LPG- en dieselheftrucks te vervaardigen (lees ook het productnieuws hierover). Manitou zelf zorgde voor het ontwerp en design. Alle componenten worden ingekocht en in China samen gebouwd. Motoren komen van Yanmar en Nissan.

 

LPG- en dieseltrucks horen er bij

Waarom doet Manitou dit? Het bedrijf claimt een goede uitgangspositie, vooral in het marktsegment bouw en landbouw. Het merk is bekend van ruwterrein heftrucks, verreikers en meeneemheftrucks. Hangcha levert al wat langer haar eigen elektrische vorkheftrucks onder Manitou vlag. Verder heeft Manitou een assortiment warehousetrucks (voorheen Loc). In het totaal mag een serie verbrandingsheftrucks niet ontbreken.

 

Trucks moeten vooral simpel zijn

Vandaar de happening in Cannes. Kort maar krachtig. Geen ellenlange betogen over de toegepaste technologie, geen uitgebreide marktanalyses met lange termijn verwachtingen. "Alles is mogelijk. We beginnen gewoon." Waarom ook niet, de risico’s zijn gering. Manitou etaleerde een opmerkelijk stukje Franse nuchterheid en bescheidenheid.

"We pretenderen niet een technologische hoogvlieger aan te bieden met deze trucks." Het moet vooral simpel zijn: eenvoudig in gebruik, toegankelijk voor wat betreft onderhoud. Daar houden klanten van in de sectoren, waar Manitou sterk in is. Daar houden ook de dealers van.

 

Succes hangt af van dealernetwerk

"Denk je dat we succesvol kunnen zijn in Nederland?" Manitou stelt zelf ook graag vragen. Voor een groot deel hangt dat af van de dealers. Zijn zij enthousiast? Begrijpen zij de trucks en de toepassingsmogelijkheden? Kunnen ze een goede marge maken? Zorgt Manitou – beter dan de meeste Chinese fabrikanten – voor voldoende ondersteuning, voor onderdelen, voor training, voor promotiemiddelen? Dan komt het wel goed.

Zo bezien is het niet zo gek om de dealers in Cannes goed op scherp te zetten voor de ruimte, die Manitou zich kan toe-eigenen. "Een paar procent van die enorme markt en wij zijn tevreden."

Reageer op dit artikel