nieuws

Scania vereenvoudigt inslag met bufferbanen

Warehousing

Vrachtautofabrikant Scania heeft in zijn fabriek in Zwolle twee nieuwe palletbufferbanen van magazijninrichter MAAS Internal LogistiX in gebruik genomen. De twee zeventien meter lange bufferbanen zijn aangeschaft om de inslag van pallets met kratten te vereenvoudigen.

Scania vereenvoudigt inslag met bufferbanen
MAAS Scania

"Dankzij de bufferbanen kunnen we een groot aantal onnodige handelingen elimineren. Ze zorgen voor een gebalanceerde werklast voor onze inslagmedewerkers", verklaart Henk van Keulen, logistics engineer bij Scania. Van Keulen dacht in eerste instantie aan een kettingbaan om de pallets direct bij de heftruckchauffeur te krijgen. De accumulerende rollenbaan van MAAS Internal LogistiX bleek volgens Van Keulen echter een betere oplossing. Het voordeel daarvan is dat de pallets meteen naar de laatste vrije positie doorrollen. Ook heeft deze magazijninrichter zwaartekrachtbanen voor de afdeling kwaliteitsinspectie van Scania geleverd. Op het buitenterrein zijn via een subcontractor drie werkstations en een groot aantal rollenbanen voor het verwerken en uitsorteren van lege emballage ingericht.

 

Onnodige handelingen

Scania ontvangt dagelijks tientallen pallets met onderdelen in kratten. Tot voor kort werden deze kratten na ontvangst voorzien van barcodelabels en inclusief pallets tijdelijk op karren geplaatst. Als het tijd was om deze pallets naar het juiste magazijn te brengen, werden de karren weer tevoorschijn gehaald en werden de pallets op een zwaartekrachtbaan geplaatst. Een heftruck pakte de pallets daar op en reed ze weg naar de juiste afdeling. Volgens Van Keulen zijn al die handelingen tussen het lossen van de vrachtauto en het oppakken met de heftruck in feite onnodig.

 

Stuwdrukloos bufferen

De twee bufferbanen zijn elk zeventien meter lang en maken het mogelijk om 12 hele of 24 halve pallets door elkaar stuwdrukloos te bufferen. Daartoe bestaat de baan uit 24 buffersecties met een lengte van 700 millimeter. Elke sectie bestaat uit zes rollen die worden aangedreven middels poly-V-snaren. Een fotocel bij elke sectie zorgt ervoor dat een pallet stopt als de volgende positie is bezet. Elke pallet die op de bufferbaan wordt geplaatst, rolt automatisch door naar de laatste vrije positie. Als aan het eind en pallet wordt afgepakt, wordt dat gesignaleerd met een fotocel. Na een paar seconden komen alle pallets automatisch in beweging en rollen vooruit totdat er weer een pallet op de afpakpositie staat. De snelheid van de baan is ruimschoots voldoende om aan de gevraagde capaciteit van 115 pallets per uur te voldoen.

 

Beveiliging

De in wit uitgevoerde bufferbaan is voorzien van de nodige beveiliging. Zo is de bufferbaan aan de opzetkant voorzien van een stalen geleiding. Aan de afpakkant is een beveiliging aangebracht zodat het onmogelijk is om met de heftruckvorken de rollenbaan te beschadigen. "De banen draaien prima, werken vlot en produceren nauwelijks geluid", stelt Van Keulen. "Daarnaast vergen ze weinig onderhoud, vertonen ze nauwelijks storingen en zijn ze duurzaam: de secties draaien alleen als dat nodig is."

Reageer op dit artikel