nieuws

Heftruckverkopen 2011 zijn wereldwijd toegenomen

Warehousing

Het totale volume aan wereldwijd verkochte heftrucks nam in 2011 met 25 procent toe. Constateert de Duitse heftruckfabrikant Jungheinrich Duitsland tijdens de introductie van nieuwe heftruckmodellen in het Zwitserse Zurich. De gepresenteerde cijfers laten wereldwijd en zonder uitzondering overal groeicijfers zien.

Heftruckverkopen 2011 zijn wereldwijd toegenomen
Helmut Limberg Jungheinrich

De ogenschijnlijk goede verkoopaantallen zijn allemaal wel gerelateerd aan het bijzonder slechte boekjaar 2010, dat volgde op het rampjaar 2009. "Feitelijk zitten de verkoopresultaten nu weer op het niveau van 2005/2006 en is er nog een lange weg te gaan tot de resultaten het topjaar van 2007 weer wordt bereikt, maar het begin van de kentering is in ieder geval ingezet", verklaart commercieel directeur Dr. Helmut Limberg (foto) van Jungheinrich Duitsland. Zijn prognose voor 2012 is dan ook gematigd positief. "We verwachten op zijn minst de resultaten van dit jaar te kunnen consolideren, met mogelijk een klein plusje. Veel zal afhangen hoe de crisis zich rondom de euro ontwikkelt."

 

 

Verkoopcijfers

Grootste stijger was Oost-Europa met +39 procent meer verkochte heftrucks, direct gevolgd door Noord-Amerika met + 29 procent. Opvallend is de lagere groei in Azië en China. Met ‘slechts’ +22 procent blijft deze markt beduidend achter in de groeicijfers dan in voorgaande jaren. In Europa werden ten opzichte van 2010 een kleine 24 procent meer heftrucks verkocht, gevolgd door Zuid-Amerika met +18 procent. De enige echte tegenvaller in deze regio was Brazilië dat slechts + 1 procent scoorde. Cijfers met betrekking tot Afrika ontbraken nog in dit voorlopige overzicht.

 

Marktstrategie

In het kader van ‘Total Cost of Ownership’ (TCO) gaat Jungheinrich de markt benaderen met een ander verkoopconcept. Voor zijn klanten  gaat Jungheinrich zijn klanten tools en advies aanreiken waarmee de bedrijfskosten van intern transportmaterieel met 20 procent kunnen worden gereduceerd. Deze marktbenadering wordt samengevat onder de noemer "BestInvest’. Tools – in de vorm van software- die dat mogelijk moeten maken, zijn onder andere ‘Fleetmanagement’ in combinatie met ‘ISM Online’. Daarmee kunnen alle individuele heftrucks door de vlootbeheerder realtime worden gemonitord op hun productiviteit, rijgedrag, energieverbruik, schades en onderhoudsbehoefte, inclusief allerlei overzichtelijke rapportagemogelijkheden. Dat is feitelijk niet echt nieuw. De aanbieders van grote concurrerende heftruckmerken in het A-segment bieden  ook soortgelijke vlootbeheerstools aan (Toyota met I_Site en Still met ProActive.), maar dan uitsluitend voor hun eigen merk. In vergelijking met andere vlootbeheerstools is ISM Online van Jungheinrich met enkele relatief eenvoudige sensortoevoegingen toepasbaar op alle heftruckmerken, zodat een vlootmix van verschillende merken kan worden beheerd.

 

Productiever, schoner en zuiniger

Waar Jungheinrich zich naar eigen zeggen wel weer in onderscheid, zijn typisch productgerelateerde aspecten als productiviteit en energie-efficiency. Met de introductie van een nieuwe elektrische  heftruckrange kan de TCO vanwege een lager stroomverbruik alleen al met bijna 13 procent worden gereduceerd, terwijl de productiviteit volgens een onafhankelijk onderzoek onverminderd hoog blijft, vergeleken met concurrerende vergelijkbare heftrucks. Daarnaast zijn de nieuwe hydrostatische verbrandingsmodellen voortaan uitgerust met schone common-rail verbrandingsmotoren van VW, die in dit hefsegment tot en met 5 ton nu al voldoen aan de strengere emissie grenswaarden van trede III b, die vanaf 2013 van kracht wordt.

 

Rampjaar 

Het jaar 2009 stond voor de hele heftruckbranche te boek als ongekend rampjaar. Wereldwijd ging het marktvolume met 37 procent onderuit, Europees was de teruggang zelfs 46 procent. Nederland zat daar toen tussenin met 42 procent minder heftruckverkoop dan in 2008. 

 

Reageer op dit artikel