nieuws

Heftruckverkopen 2011 toch weer onder druk

Warehousing

Ruim beter dan in 2010, maar toch niet zo goed als was verwacht. Voor 2011 toonde de markt van nieuwe heftrucks twee gezichten. Voor de zomer was de vraag groot. Maar na de traditionele zomerdip bleef het kwakkelen met verkoopcijfers van mobiel intern transport. De voorspellingen voor dit jaar beloven niet veel goeds.

Heftruckverkopen 2011 toch weer onder druk
heftruck

Bij de importeursvereniging BMWT bleef eind december de teller stil staan op 11.765 verkochte eenheden. Ten opzichte van het troosteloze jaar 2010 was dat 24 procent meer. Maar eigenlijk werd die winst alleen in de eerste zes maanden behaald. Rond de zomer scheen met 48 procent groei de zon weer volop. Maar daarna bleef weinig over van de jubelstemming. Het najaar verliep teleurstellend, al was voor sommige aanbieders de decembermaand niet slecht. Het lijkt er op, dat de weg naar boven voorlopig nog niet is gevonden.

 

Vervangingsmarkt volgend jaar op gang

BMWT-voorzitter Pank Hertsenberg (Toyota) houdt de moed er in. "Ik verwacht niet dat we weer een dip krijgen zoals in 2009, toen de verkopen op een historisch dieptepunt uit kwamen. Op basis van bekende patronen in de economie ga ik vooralsnog uit van een kleine terugval dit jaar naar ongeveer 11.000 trucks. Daarna doet de vervangingsmarkt weer van zich spreken en zullen we een groei naar het niveau van rond de 12.000 eenheden zien. Uitgangspunt is dan wel dat de schuldencrisis in Europa zich niet enorm verergert. Want wat er dan gebeurt, valt niet te voorspellen."

 

Vast houden aan vertrouwde modellen

Inzoomend op verschillende trucktypen blijkt dat over een aantal jaren gemeten in grote lijnen de vorkheftrucks (zowel verbranding als elektrisch) redelijk overeind blijven. Al blijft elektrisch – ook afgelopen jaar weer –  stukje bij beetje terrein winnen. De groei in voorgaande jaren zat vooral in warehousetrucks, maar ook daar is na de halvering van de totale markt in 2008 en 2009 een stabilisatie opgetreden. Het ziet er naar uit dat het plafond wel is bereikt. Dat kan ook zomaar gelden  voor de verschuiving van LPG/diesel vorkheftrucks naar elektrische modellen. In tijden van economische neergang lijken veel heftruckgebruikers vast te willen houden aan vertrouwde truckuitvoeringen.

Maar misschien speelt de constante modernisering van de trucks ook wel een rol. Klanten ontdekken dat ze minder geld (kosten voor zowel aanschaf als dagelijks gebruik) kwijt zijn voor machines, die evenwel tot een betere prestatie in staat zijn. Overstappen naar een compleet andere truck – beter toegesneden op de werkzaamheden – levert dan niet zo heel veel financieel voordeel meer op.

 

Cijfers 2010 en 2011

Vorkheftrucks verbranding    1.101     1.339     +22%

Vorkheftrucks elektrisch        2.059     2.616     +27%

Warehousetrucks                   6.349     7.758     +22%

 

Meer cijfers en een uitgebreide analyse staan in het februarinummer van Logistiek

 

Reageer op dit artikel