nieuws

Welke innovaties houden material handling scherp?

Warehousing

Dynamische opslagsystemen, magazijnnavigatie, misschien wel geheel gerobotiseerde orderpickers. Waar kan de sector material handling zich op voorbereiden? Gisteren kwamen wetenschap, industrie en eindgebruikers bij elkaar hun ideeën onderling uit te wisselen met verhalen uit de onderzoekswereld en uit de praktijk. Eenduidige antwoorden zijn er niet.

Welke innovaties houden material handling scherp?
Material Handling Forum november 2012 - Erasmus

Het tweede seminar van het MHF (Material Handling Forum), opnieuw aan de Erasmus Universiteit, was met 115 mensen goed bezocht en gaf veel aanleiding tot interactie. Dat is ook de bedoeling. Het initiatief van prof. René de Koster (Erasmus) en Anton van Loon (Stichting Logistica) moet de leemte vullen, die de material handling sector al wat langer voelt. Binnen het totale logistieke aandachtgebied staat dit vakgebied behoorlijk in de schaduw. Ten onrechte vinden de initiatiefnemers. Het succes van veel intern logistieke operaties is afhankelijk van goede uitgevoerde concepten en slimme technologie. Daarnaast is een behoorlijke groep producenten en importeurs (veelal MKB-ondernemingen) actief in deze markt. De Koster wil graag samen met hen wetenschappelijk onderzoek initiëren.

 

Verder kijken dan de bekende weg

Volgens de hoogleraar is wereldwijd al wel veel onderzoek gedaan. Hij telt meer dan 500 papers over bijvoorbeeld automatisch opslagsystemen. Maar over nieuwe, meer dynamische concepten is nog erg weinig bekend. Tools die de verschillende systemen onderling kunnen vergelijken, ontbreken eveneens. Onderzoeker dr. Debjit Roy – tijdelijk verbonden aan de Erasmus – liet resultaten zien van zijn studie naar vehicle based opslagsystemen. Want het is niet zo, dat er niets gebeurd.

Vanuit de partners van het MHF kwamen volop oplossingen aan bod – deels gerijpt in de praktijk, deels vanuit de ontwerpafdeling. Berekeningen kwamen voorbij om aan te tonen welke opslagsystemen in een gegeven situatie de beste terugverdientijd realiseren. Ontwerpvraagstukken werden besproken, vooral ten aanzien van shuttlesystemen, die langzaam aan marktaandeel veroveren op de bekende miniloadsystemen. In het segment compacte opslagsystemen werd een lans gebroken voor verrijdbare stellingen.

Afnemers doorlopen vaak niet meer dan de bekende weg en laten daardoor kansen liggen, was een conclusie. Daar konden sommige verladers zich wel in vinden. Na afloop voelden ze nadrukkelijk de behoefte om hun bestaande concept nog eens kritisch tegen het licht te houden en daar de wetenschap, het onderwijs  en/of consultancy bij te betrekken.

 

Uitspraken tijdens de forumdiscussie

Het seminar sloot af met een forumdiscussie, waar de sprekers zich nog een keer uitspraken over innovatie in dit vakgebied.

 

Harm de Vries (Jungheinrich): "Shuttlesystemen zijn erg populair momenteel, maar dat kan zowel geheel automatisch of deels manbediend. Interessant is volgens mij de vraag wat het meest efficiënt is. In de theorievorming is daar nog weinig aan gedaan met praktisch hanteerbare modellen."

Eric Hereijgers (Van Looy Groep): "Het percentage bedrijven dat grote automatiseringssystemen kan aanschaffen is gering. Daarom zijn eenvoudig opschaalbare systemen interessant met een lage investeringsdrempel en een breed toepassingsgebied."

Bruno van Wijngaarden (Vanderlande Industries): "We gaan veel meer AGV’s in magazijnen zien, door ontwikkeling van betere routingsystemen en besturingstrategieën. Op dat punt hebben we nieuwe modellen, algoritmes en heuristieken nodig en daar wordt aan gewerkt."

Wouter Speelman (Groenewout): "Het zou enorm helpen als verladers hun interne logistiek wat hoger op de agenda zetten. Ga maar eens met salesmensen het magazijn in en laat ze van een bepaald artikel één stuk orderpicken. Dan zien ze meteen wat de problematiek is."

Robert Kusters (Logistore): "Ik merk dat toch heel vaak wordt teruggrepen op conventionele oplossingen, maar dan veel meer flexibel toepasbaar voor meerdere orders tegelijk bijvoorbeeld. Maar laten we niet teveel navelstaren en ook kijken naar andere schakels in de supply chain."

Aldo Groot (BCS Coldstore): "Ik hoor veel verschillende meningen over bijvoorbeeld bezettingsgraden van opslagsystemen. Het is moeilijk om daar als afnemer een onafhankelijk beeld van te krijgen. Je kiest toch voor een oplossing zonder volledige onderbouwing."

Rolf Rappange (SSI Schäfer): "We hebben gesproken over simulatie. Het zou fantastisch zijn als klanten systemen van diverse leveranciers na kunnen lopen op hun output. Je kunt vandaag een magazijn optimaal inrichten, maar dan weet je zeker dat je volgend jaar niet meer flexibel bent."

Reageer op dit artikel