nieuws

Vijf tips voor veilig heftruckrijden

Warehousing

Heftrucks zijn niet gevaarlijk. Ondeskundigheid en stoer gedrag van heftruckbestuurders zorgen voor onveilige situaties. Vijf door de wol geverfde opleiders in de heftruckwereld geven hier hun belangrijkste tip prijs. Welk advies zal nooit ontbreken bij iedere training, die zij geven aan al dan niet ervaren heftruckchauffeurs?

Vijf tips voor veilig heftruckrijden

Onno Faassen (FO Training & Advies):

“Kijk altijd achterom”

“Tijdens de training zet ik vaak een pion achter de heftruck bij de locatie waar de pallet moet worden weggezet. Daar schrikken de cursisten dan van en dat doet ze beseffen, dat er zo maar iets achter hen kan staan. In theorie weten ze wel dat ze altijd moeten om kijken, maar in de praktijk gebeurt dat lang niet altijd. Chauffeurs vergeten heel vaak achterom te kijken, nadat ze een pallet hebben weggezet.”

Sietze Nikolaas (Barloworld):

“Nooit zonder veiligheidsgordel”

“Al tijdens de theorie laat ik videobeelden zien, waaruit blijkt wat er mis kan gaan als de veiligheidsgordel niet is bevestigd. Chauffeurs vinden het dragen van een gordel lastig. Ik begrijp dat wel, want het is ook een rotding. Als je twee uur lang onafgebroken op de heftruck zit is er geen probleem. Wel als je om het kwartier van de truck moet stappen. We zoeken naar een andere oplossing. Bijvoorbeeld door de gordel zo te plaatsen, dat het lastig is om de gordel niet te dragen.”

Henk de Wit (Mabo-Lifting):

“Hou oogcontact met elkaar”

“Degene die op de heftruck zit zal weinig overkomen. Hij zit in een stalen kooi. Dat kan leiden tot roekeloos rijgedrag en weinig besef voor de omgeving om hem heen. Maar collega’s staan daar in de buurt hun werk te doen of lopen rond. Kijk om je heen, zoek voortdurend oogcontact met elkaar. Zo werkt het ook in het verkeer op een rotonde, waar een auto op af komt rijden. Heb je oogcontact met de ander, dan zal hij waarschijnlijk ook automatisch stoppen.”

Peter Sterrenburg (Jungheinrich):

“Schade is geen schande”

“Neem snel actie bij een geknikte ligger of een ontwrichte staander. Haal direct de stelling leeg (natuurlijk niet bij acuut instortingsgevaar) en zet de omgeving af. Waarschuw de leidinggevende en de collega’s. Het bewustzijn, dat er echt een groot gevaar kan dreigen, ontbreekt helaas maar al te vaak. Dat mag het management zich ook aanrekenen. Schade is geen schande.”

Peter de Koning (Alpas Hendrion):

“Alleen neigen als het moet”

“Heftrucks zijn het meest stabiel in hun gewichtsverdeling als de mast loodrecht staat. Geklungel bij de palletlocatie kan leiden tot schade aan de stelling of aan de lading door verkeerd insteken. Daarom geef ik cursisten altijd mee, dat ze goed moeten nadenken over wel of niet neigen. Neig alleen als het moet, met een last op de vorken en doe dat dan een klein beetje. De mast zo ver mogelijk naar achteren neigen is echt niet nodig en zowel ergonomisch als economisch onverstandig.”

Lees ook: Tien tips voor veilig werken met heftrucks.

Reageer op dit artikel