nieuws

DSV investeert in ergonomisch intern transportsysteem

Warehousing

DSV Solutions heeft in zijn warehouse in Venlo een nieuw intern transportsysteem geïnstalleerd. Het systeem bestaat uit zeven paktafels, rollenbanen en een lift met twee lastdragers boven elkaar. Hiermee wordt veel zwaar tilwerk en loopwerk vermeden en de performance verhoogd.

DSV investeert in ergonomisch intern transportsysteem
MAAS project bij DSV

Het systeem is geleverd door MAAS Internal LogistiX. Het orderpicken gebeurt nog op dezelfde wijze als voorheen. Orderpickers lopen op de entresolvloer langs de picklocaties met karren waarop ruimte is voor acht klantenbakken. Ze worden daarbij aangestuurd door middel van barcodescanners. Nieuw is dat de klantenbakken na het pickproces op een rollenbaan worden geplaatst. Deze rollenbaan transporteert de bakken naar een lift, die voor het transport richting de begane grond zorgt. Eenmaal daar aangekomen, worden de bakken via rollenbanen over de zeven ergonomisch ingerichte paktafels verdeeld. Daar wordt de inhoud van de bakken verpakt in dozen, die worden voorzien van de juiste documenten en labels en vervolgens worden gesloten. De rollenbanen richting de packstations bieden de mogelijkheid om bakken te bufferen. Deze bufferbanen zijn zodanig ontworpen dat de bakken elkaar tijdens het bufferen niet raken.

 

Lift met twee lastdragers

Het systeem omvat ook een rollenbaan voor afvoer van de lege bakken, die diagonaal over de aanvoerbanen langs alle paktafels loopt. Deze afvoerbaan loopt naar de lift, die de lege bakken weer terug naar de entresolvloer met de picklocaties brengt. Voor een ongehinderde aanvoer van volle en afvoer van lege bakken is de lift uitgerust met twee lastdragers boven elkaar. De onderste is voor transport van volle bakken naar beneden, de bovenste voor afvoer van lege bakken terug naar boven. Door deze stromen ook in de lift te scheiden kunnen de volle en lege bakken tegelijkertijd in- of uitgevoerd worden, wat leidt tot een grotere snelheid en extra hoge capaciteit. Tot voor kort werden deze producten, voornamelijk sportkleding, met pallets en heftrucks naar de begane grond gebracht. "Met dit nieuwe intern transportsysteem hebben we die manuele handeling kunnen elimineren", stelt Ralph Schouren, senior logistics engineer van DSV Solutions.

 

Capaciteit

Het systeem is berekend op een capaciteit van tweehonderd bakken per uur. "Deze operatie is sterk seizoensgevoelig. In het laagseizoen werken we hier soms met maar vier of vijf orderpickers, in het hoogseizoen kan dat oplopen tot twee shifts met elk tien tot twaalf orderpickers. In het laagseizoen hebben we maar drie paktafels in gebruik, in het hoogseizoen schalen we op naar zes of zeven paktafels. Dit systeem is berekend op de piekcapaciteit en bevat nog uitbreidingsmogelijkheden", verklaart Schouren. In Venlo beschikt DSV Solutions over een public warehouse van 60.000 vierkante meter. In het warehouse liggen voorraden van circa dertig opdrachtgevers uit verschillende sectoren, van automotive tot hightech en van kleding tot zomerartikelen. Het warehouse beschikt over grote entresolvloeren waarmee de effectieve vloeroppervlakte uitkomt op 80.000 vierkante meter.

Reageer op dit artikel