nieuws

SSI Schäfer toont innovatie achter een scherm

Warehousing

Fulfillment Factory heet de veelbelovende innovatie op de ruime stand van SSI Schäfer in hal 13 op de CeMAT. Maar de fabrikant laat alleen een beperkt aantal klanten toe om het nieuwe concept te aanschouwen. Concurrenten worden geweerd, fotografen ook, alleen de vakpers mocht heel eventjes naar binnen.

SSI Schäfer toont innovatie achter een scherm
Harrie Swinkels ssi schafer CeMAT

De kern van de innovatie is een samenvoeging in één material handling systeem van zowel zendingen voor filialen als voor webwinkelbestellingen. Dat is bijzonder. Tot nu toe beschouwen veel grootwinkelorganisaties beide stromen als onvermengbaar om productiviteitsproblemen te voorkomen.

   

Sorteren met bakken aan een hangbaan

De Fulfillment Factory laat zien dat het anders kan. De basis is een hangbaansysteem voor het sorteren van hangende kleding. Behalve shirts en jurkjes kun je aan zo’n hangbaan ook speciale tassen en smalle, verticale orderverzamelbakken hangen, die automatisch aan de onderkant kunnen worden geleegd. Daarin leggen medewerkers enkelstuks verpakte kledingproducten. Aansluitend volgt automatisch het sorteerproces in twee of drie stappen en gaan de gesorteerde kledingstukken in de juiste volgorde en gerangschikt per zending naar een paktafel. Daarmee is het voor het eerst mogelijk – aldus SSI Schäfer – om zowel batchpicking, productsortering als verzendklaar maken in één vloeiend proces onder te brengen volgens het principe goederen-naar-man. En dat dus voor zendingen, die bestemd zijn voor verschillende verkoopkanalen.

  

Op basis van bestaande componenten

De markt voor het afhandelen van internetverkopen groeit sterk. Meerdere material handling leveranciers zoeken naar oplossingen om het orderpick- en verzendproces te rationaliseren. Harrie Swinkels, binnen SSI Schäfer verantwoordelijk voor het bedrijfsonderdeel Noell, ziet mooie perspectieven. "Dit is een belangrijke trend in de markt. Daar spelen we nu op met nieuwe concepten, maar op basis van bestaande componenten die we net even anders inzetten."

Voor de Duitse fabrikant is de voorsprong op de concurrentie zo belangrijk, dat het concept alleen achter een gesloten deur en een alles verhullend doek wordt getoond. Klanten mogen even naar binnen voor een sneak preview. Ook de hoofdzakelijk Duitse vakpers werd gisteren even binnen gelaten, maar foto’s maken was er niet bij.

    

Tussen handmatig en volautomatisch in

Met andere noviteiten, onder andere de Auto Cruiser, wil SSI Schäfer het gat dichten tussen enerzijds handmatige transportprocessen en volautomatische systemen. Het toepassingsgebied ligt rond de 600 transporteenheden per uur. In dit schemergebied biedt de Auto Cruiser een oplossing die de helft goedkoper is dan gebruikelijke transportsystemen, maar uiteraard ook minder prestatie levert. De Auto Cruiser lijkt op een transportbaan, maar is in feite een metalen goot zonder bewegende delen, waarover transportwagentjes met verzamelbakken rijden. Maximaal kan 30 kg per wagentje worden verplaatst.

Reageer op dit artikel