nieuws

München start met record deelname

Warehousing

Gisteren ging de vierdaagse vakbeurs Transport Logistic 2011in Munchen van start met bijna 1.900 exposanten. De tweejaarlijkse beurs noemt zich niet geheel ten onrechte Weltleitmesse op logistiek gebied. Het vertrouwen is weer helemaal terug.

München start met record deelname
Transport Logistic Munchen 2011

Met acht beurshallen en een buitenterrein heeft Transport Logistic veel te bieden. Centraal staan transportmiddelen, maar dan eigenlijk alles wat zich om de wagen, het schip, de wagon of het vliegtuig begeeft.  Telematics is om die reden het belangrijkste thema in Munchen, naast natuurlijk duurzaamheid. Er is zelfs een aparte hal voor IT-ers ingericht. Met 280 aanbieders vormen de IT-bedrijven de tweede groep exposanten. Veruit koploper is het blijft de groep logistiek dienstverleners met meer dan duizend exposanten, waaronder veel samenwerkingsverbanden.

 

Logistikweltmeister Duitsland

Duitsland presenteert zich bij monde van Bundesverkehrsminister Peter Ramsauer ´Logistikweltmeister´. Bij de officiele opening gisteren noemde hij een bedrag van 222 miljard euro als gezamenlijke omzet van deze sector. Desondanks – of mede wellicht daardoor – stijgt het aandeel buitenlandse exposanten fors met 16 procent. Bijna de helft van standhouders komt van buiten Duitse grenzen.

Directeur Eugen Egetenmeir van Messe Munchen denkt dat de grens nog niet is bereikt, juist omdat Duitsland als logistieke natie steeds meer in trek raakt. Hij verwacht deze week minimaal 48.000 bezoekers, het aantal van twee jaar geleden.

 

Lading centraal, niet vervoersmiddel

Transport Logistic neigt meer en meer naar logistiek, afgezien van een aparte beurs c.q. congres over luchtvracht. Vrachtwagens zijn er wel, maar slechts in bescheiden mate. Prominente standhouders als Schmitz Cargobull laten zich meer zien als IT-aanbieder, dan als producent van trailers. "Alles draait om de lading, niet om het vervoersmiddel", zegt Gerd Rohrsen. "Just-in-sequence aanleveren aan distributiecentra. De hardware is niet langer een vraagteken, wel de netwerken. We draaien nu diverse demo´s bij klanten – ook in Nederland – om ervaring op te doen met systemen als Trailerconnect."

Wat geldt voor de transportmiddelenindustrie gaat ook op voor vervoerders zelf. Heisterkamp bijvoorbeeld uit Oldenzaal verrast bezoekers met een iPhone App om de aandacht te vestigen op de vele diensten buiten het trucken van trailers en verhuren van opleggers om.

 

Transport Logistic 2011 duurt nog tot en met vrijdag 13 mei.

Reageer op dit artikel