nieuws

Nissan maakt het werk interessanter

Warehousing

Hoe zorg je ervoor dat medewerkers intrinsiek gemotiveerd hun werk doen? Nissan Motor Parts Center in Amsterdam heeft daar een antwoord op gevonden. Vakgenoten werden daar tijdens een boeiende Logistiek Insight bijeenkomst deelgenoot van gemaakt. Ondanks de moeilijke tijden voor het Japanse bedrijf.

Nissan maakt het werk interessanter
Nissan maakt het werk interessanter

De komende periode zal voor Nissan niet gemakkelijk worden. De situatie in Japan is sinds afgelopen vrijdag desastreus, ook voor supply chain professionals. Manager Operations Arjan Dibbink: "Onze vestigingen in Japan zijn niet getroffen door de tsunami. Wel is er een groot probleem met de energievoorziening en met de aanvoer van toeleveringen. Daar gaan we de komende weken zeker de gevolgen van ondervinden." De verschepingen vanuit Japanse havens van onderdelen naar Europa komen onder grote druk te staan. Ongeveer dertig procent van leveringen aan het Parts Center in Amsterdam komt uit Japan.

 

‘Arbeidrelatie als ruilrelatie’

Nissan moet hopen dat de medewerkers al hun creativiteit aan de dag leggen om hun werk zo goed mogelijk te doen. Wat dat betreft is de basis gelegd in de afgelopen jaren. "We hebben de Kaizen aanpak met een Westerse sausje overgoten. Nu werkt het prima. Zo goed dat we vorig jaar de Sociale Innovatie Award hebben gewonnen en tevens de prijs voor Het Veiligste Magazijn van Nederland." Dibbink en zijn team hebben al heel wat bezoekers rond geleid en zijn trots op het behaalde resultaat.

Tijdens de Logistiek Insight vroeg HR-manager Martien Heeremans aan de deelnemers wat zij tegen komen aan weerstanden en dagelijkse ergernissen. Veranderingen beklijven niet, mensen doen wat wordt gevraagd zonder te weten waarom, het management heeft geen benul van de ideeën die er volop zijn op de werkvloer. "Wij zien een arbeidsrelatie als een ruilrelatie. De lange termijn doelen van medewerkers koppelen we aan de korte termijn doelen van Nissan. Mijn overtuiging is dat alleen werk dat interessant is op elk niveau in de organisatie leidt tot betrokkenheid. De meer dan honderd Kaizen projecten op jaarbasis laten zien dat het werkt", aldus Heeremans.

 

‘Controle overdragen aan medewerkers’

De afsluitende discussie ging over de vraag hoe medewerkers dit verhaal oppakken en hoe teamleiders het proces gaande houden. Daar heeft Nissan diverse instrumenten voor ontwikkeld. "Maar denk niet dat het gemakkelijk was", zegt Dibbink. "Een paar jaar lang hebben we als leiding onvoldoende discipline weten te handhaven om hiermee succesvol te zijn. Later zijn we opnieuw begonnen. Je moet bereid zijn om de controle over te dragen aan de medewerkers en toestaan dat ze zelf een format bedenken", gaf Dibbink als belangrijke tip mee.

 

Logistiek Insight is een serie bijeenkomsten over de HR-factor in de logistiek, georganiseerd door NDL/HIDC, Tempo-Team en Logistiek.

 

Klik hier voor het dossier met voorgaande bijeenkomsten: www.logistiek.nl/logistiekinsight 

 

Reageer op dit artikel