nieuws

Material handling wil gehoord worden

Warehousing

Eind vorige week is het Material Handling Forum (MHF) van start gegaan. Belangrijkste wapenfeit is een brief aan het Topteam Logistiek om het vakgebied material handling mee te nemen in de plannen aan de minister van EL&I. Er is blijvend innovatief onderzoek nodig, vinden initiatiefnemers Stichting Logistica en zijn voorzitter prof. René de Koster (Erasmus Universiteit).

Material handling wil gehoord worden
Rene de koster material handling

Ruim honderd belangstellenden uit de logistiek waren donderdag bijeen in Rotterdam. Wetenschappers, consultants, leveranciers en eindgebruikers met material handling als gezamenlijke passie. Aan het einde van het seminar over orderverzamelmethodieken en – technieken deed De Koster de aftrap van het MHF en vroeg hij steun voor een brief aan het Topteam Logistiek onder leiding van Leo van Wijk.

  

Nederland onvoldoende op de kaart

De Koster roept het topteam op om ruimte te geven in de nieuwe plannen aan material handling, ook wel interne logistiek. “Grote verladers besteden hun logistiek uit. Dat gebeurt vaak aan relatief kleine logistiek dienstverleners, die niet zoveel in de melk te brokkelen hebben op innovatief gebied. Dat geldt ook leveranciers van hulpmiddelen en systemen – vaak goede ideeën, maar ze hebben niet de slagkracht en zoeken elkaar onvoldoende op om samen sterk te staan. Om die reden staat material handling niet op de kaart, terwijl Nederland zeker een toppositie in neemt.” Met zijn oproep wil De Koster opkomen voor de tienduizenden magazijnen, hubs, terminals, op- en overslagcentra die Nederland rijk is.

 

Mogelijk onderzoeksthema’s gedefinieerd

Tijdens het seminar en de aansluitende discussie kwamen veel thema’s aan de orde, die het waard zijn om nader wetenschappelijk te bestuderen. In de brief aan het topteam staan zes projectvoorstellen, die daar op aansluiten:

 

  • Factor arbeid – hoe blijven magazijnen ook in de toekomst een aantrekkelijke werkomgeving?
  • Compacte opslag – hoe kan op een beperkte vloeroppervlak een hoge prestatie worden geleverd?
  • Duurzaamheid – welke mogelijkheden en technieken zijn er om in te haken op de trend naar ‘groen’?
  • Ontwerp en layout – welke tools zijn beschikbaar voor een optimaal ontwerp en kan het onderwijs daar wat mee?
  • Systeemkeuze – hoe kan verantwoord gekozen worden uit de bestaande opslagmiddelen en besturingssystemen? 
  • Automatisering – wat zijn de criteria die bepalen wat conventioneel en wat automatisch zou kunnen in de processen?

  

Voor al dit onderzoek zijn volgens een eerste inschatting 8 tot 12 onderzoekers nodig voor de komende vier jaar. De financiering gebeurt in samenwerking met de Stichting Logistica, de BMWT (heftruckimporteurs), Vela (logistiek adviseurs) en het MHF met de aangesloten sponsoren.

 

Recente praktijkvoorbeelden besproken

Het seminar over orderverzamelen bracht diverse visies en technieken naar voren. SSI Schäfer, RSW, Toyata Material Handling en Vanderlande Industries lieten aan de hand van praktijkvoorbeelden zien wat de state-of-the-art is. Prof. Kees Jan Roodbergen (Rijksuniversiteit Groningen) en De Koster gaven inzicht in hun actuele onderzoeksvraagstukken. De zaal wilde graag weten hoe je objectief kunnen vaststellen welke methode/techniek het beste toepasbaar is. Maar ook welke rol er (nog) over blijft voor mensen in het pickproces en of automatisering wel op een verantwoorde wijze te financieren is. Genoeg vragen dus voor toekomstig onderzoek. Het volgende seminar zal plaatsvinden op 12 oktober.

 

Meer over het Material Handling Forum: klik hier.

Reageer op dit artikel