nieuws

Milieubewust verpakken heeft geen prioriteit bij webwinkeliers

Warehousing

Milieuvriendelijkheid staat op de laatste plaats bij de aanschaf van een verpakking. Bescherming, snel inpakken en prijs zijn de punten waar een webwinkelier in Nederland op let bij de aanschaf van verpakkingsmateriaal voor het verzenden van zijn producten.

Milieubewust verpakken heeft geen prioriteit bij webwinkeliers
Verpakken

Dit blijkt uit onderzoek van Topa Verpakking tijdens de afgelopen Webwinkel Vakdagen in Utrecht.  

Opvallend is dat de respondenten wel interesse tonen in duurzame verpakkingsproducten. Ruim 65 procent geeft aan eerder een duurdere milieuvriendelijke verpakking te kopen, dan een goedkopere verpakking die alleen maar duurzaam oogt. Slechts 10 procent  van de ondervraagden geeft aan wel eens milieuvriendelijke verpakkingen te kopen.

 

Woorden en daden

En als men dan een milieuvriendelijke verpakking aanschaft, zou ruim 60 procent dit doen om daadwerkelijk bij te dragen aan het milieu en niet uit marketingoverwegingen. De wil om te veranderen lijkt dus aanwezig te zijn. Maar de stap om daadwerkelijk duurzaam te verpakken is daarentegen nog te groot voor 90 procent van de (aankomende) webwinkeliers.

 

Oorzaken

Waarom milieubewust verpakken nog geen prioriteit is voor webwinkeliers heeft vooral te maken met de primaire aspecten waarop verpakkingen geselecteerd worden, namelijk bescherming van het product, gemakkelijk in gebruik en prijs. Maar daarnaast weten veel webwinkeliers nog te weinig over de mogelijkheden om milieuvriendelijk te verpakken. Bovendien geven veel  respondenten aan dat duurzaamheid de standaard zou moeten zijn in de verpakkingsbranche. De webwinkelier lijkt dus van mening te zijn dat niet hij verantwoordelijk is om voor milieuvriendelijke alternatieven te kiezen, maar dat de leveranciers alleen nog maar duurzame verpakkingen moeten produceren.

Reageer op dit artikel