nieuws

V&D kiest voor nieuwbouw in Nieuwegein

Warehousing

Over een ruim een jaar wil V&D een compleet nieuw en duurzaam dc in gebruik nemen op het nieuwe bedrijvenpark Het Klooster in Nieuwegein. De bestaande dc’s in Utrecht en Amsterdam gaan dicht. Aduard blijft open en krijgt een vernieuwingslag.

V&D kiest voor nieuwbouw in Nieuwegein
Theo Heemskerk, director operations V&D

Het nieuwe dc staat op een grondoppervlak van 26.000 vierkante meter. In het pand zijn drie verdiepingen, zodat de totaal beschikbare vloerruimte op 56.000 vierkante meter komt. Over de inrichting van de interne processen gaat V&D de komende maanden een beslissing nemen. Het bedrijf heeft veel ervaring met diverse sorteersystemen voor zowel hangende kleding als verpakte (mode)artikelen. Maar voor Nieuwegein is ook put-to-light een serieus alternatief.

 

Halvering van het aantal kilometers

Theo Heemskerk, als directeur operations & logistics verantwoordelijk voor zowel de winkels als de logistieke organisatie, is blij dat de kogel door de kerk is. "In 2007 hebben we het dc in St-Oedenrode gesloten en zijn we onze logistieke kosten met eenderde gaan reduceren. Met een betere belading en ritoptimalisatie konden we al 1,3 miljoen van de 4,2 miljoen kilometers op jaarbasis besparen. Nu gaan we de tweede fase uitrollen met een centraal dc in Nieuwegein van waaruit we alle 62 filialen één keer per dag beleveren. Dat brengt het aantal kilometers terug naar 2,3 miljoen, bijna een halvering dus."

 

Beter bouwen dan uitbesteden

Minder kilometers rijden past in de duurzaamheidsfilosofie van V&D en zorgt voor kostenreductie. Het eigen wagenpark was een paar jaar geleden nog vijftig voertuigen en zal straks ook zijn gehalveerd. Samen met een verdere efficiencyverbetering door Amsterdam en Utrecht te integreren, bleek nieuwbouw de beste businesscase.

Heemskerk: "We hebben gekeken naar een upgrade van de beide dc’s, maar daarvoor zijn ze te oud en eigenlijk niet geschikt voor dit werk. Naar uitbesteden hebben we grondig onderzoek gedaan samen met logistiek dienstverleners. Maar de dienstverleners die we hebben benaderd zagen alleen kans om deze operatie dedicated uit te voeren. Niemand had het netwerk om te kunnen combineren met andere stromen. Dat levert dus geen kostenbesparing op."

 

Groeien met online verkoop

Een tijdlang is overwogen om ook het dc in het Groningse Aduard dicht te doen. "Eigenlijk ligt dit dc 1,1 miljoen kilometer per jaar te ver weg", zegt Heemskerk. "Maar de organisatie daar werkt efficiënt, de huur is laag en de workforce erg goed. Sluiten was uiteindelijk geen interessant optie."

Wel krijgt Aduard een wat andere rol, die inmiddels al is ingezet. Hier liggen vooral de huishoudelijke en kantoorartikelen, net als seizoensartikelen. Twee LZV’s rijden dag en nacht vanuit Aduard om – nu in Amsterdam, straks in Nieuwegein – te kunnen crossdocken.

In het nieuwe dc komt straks ook ruimte om webwinkellogistiek te realiseren. Juist daar ziet V&D de komende jaren veel groeiperspectief. Verder zal het pand, dat wordt gebouwd door Van de Ven Bouwbedrijf met CB Richard Ellis als vastgoedadviseur, de hoogste graad van duurzaamheid krijgen met onder andere warmte/koude-opslag, vloerverwarming en zonnepanelen op het dak.

 

 

Reageer op dit artikel