nieuws

Vanderlande automatiseert TVH onderdelenmagazijn

Warehousing

Vorkheftruckleverancier TVH heeft onlangs zijn centrale onderdelenmagazijn in het Belgische Waregem volledig gemoderniseerd. Vanderlande verzorgde de automatisering in verschillende fases.

Vanderlande automatiseert TVH onderdelenmagazijn
TVH

De uitbreiding en automatisering werd in drie fasen gerealiseerd; de laatste fase werd dit jaar afgerond. Tijdens de installatie en de ingebruikname bleef het bestaande systeem volledig operationeel, zodat het serviceniveau naar de klanten niet werd beïnvloed. De systeemcapaciteit werd verdubbeld van 10.000 naar 20.000 orderregels per dag. Tegelijkertijd ontwikkelden en installeerden TVH’s eigen IT-specialisten een nieuw Warehouse Management Systeem. Na de succesvolle implementatie kreeg Vanderlande Industries de opdracht het merendeel van de automatische opslag- en orderverzamelsystemen te implementeren. Vanuit het automatische magazijn in Waregem in het zuidwesten van België, slaat TVH 450.000 onderdelen op waaruit meer dan 5.500 orders per dag kunnen worden verzameld. TVH (Thermote & Vanhalst) importeert en vertegenwoordigt het Koreaanse heftruckmerk Doosan in België en Luxemburg.

 

Verschillende opslagsystemen

Bij de goederenontvangst worden inkomende zendingen via een lift naar de bovenste verdieping van het magazijn getransporteerd, waar ze worden uitgepakt en door het interne transportsysteem, dat door het hele gebouw loopt, naar de voor hen bestemde opslaglocatie worden gebracht. Om ervoor te zorgen dat onderdelen zo snel en efficiënt mogelijk worden opgeslagen en voorhanden zijn, wordt een groot aantal verschillende opslagsystemen gebruikt. Goederen worden in aparte ‘gebieden’ en in verschillende opslagsystemen in het magazijn opgeslagen, afhankelijk van de grootte en omloopsnelheid. ‘Medium movers’ worden opgeslagen in een miniloadsysteem (AS/RS) met 16 automatische kranen en een capaciteit van 144.000 bakken. Kleine ‘fast movers’ worden opgeslagen in een paternostersysteem. Grotere artikelen worden statisch opgeslagen in bakken in doorrolstellingen. ‘Slow movers’ worden opgeslagen in een legbordsysteem met vijf niveaus. Ten slotte bevindt zich in een ander gebouw een palletopslag voor grote artikelen en non-conveyables. Deze goederen worden niet geconsolideerd, omdat de vervoerder deze taak op zich neemt.

 

Snelle ordervervulling

Om het mogelijk te maken orders in de kortst mogelijke tijd te verzamelen, wordt elke order ‘verdeeld’ in aparte orderregels. Alle orderregels worden simultaan verzameld vanuit de verschillende opslaggebieden. De operators kunnen naar behoefte flexibel in het magazijn worden ingezet. Zij nemen een lege bak uit het lege-bakkensysteem, dat door heel het gebouw boven de pickzones loopt, en plaatsen de benodigde artikelen in de bak. Er zijn meerdere orderverzamelconcepten geïmplementeerd, waaronder een op een ‘goederen naar de man’ gebaseerd orderverzamelsysteem. Deze manier van parallelle orderverzameling stelt TVH in staat de artikelen de volgende dag te kunnen leveren. Klanten die zelf met een spoedorder naar de balie in Waregem komen, ontvangen hun goederen binnen dertig minuten.

 

Orderconsolidatie

Na het orderverzamelen worden de orders geconsolideerd. Bakken met de verzamelde producten komen aan bij een miniloadsysteem (AS/RS) dat fungeert als een consolidatiebuffer, bestaande uit negen gangen en 1.100 orderkanalen voor orders in uitvoering. Het miniloadsysteem slaat de complete orders op en uit. Wanneer alle bakken voor een specifieke order zijn verzameld en zijn aangekomen in het miniloadmagazijn, geeft een display aan dat de order klaar is voor consolidatie. In deze fase kunnen de gereedstaande orders in de consolidatiebuffer afzonderlijk geprioriseerd worden en zijn ze direct toegankelijk, waardoor ze op precies het juiste tijdstip klaargemaakt kunnen worden voor verzending.

 

Expeditie

Complete orderdozen worden na het aanbrengen van een verzend- en barcode-etiket op een transportband gezet voor transport naar de expeditie. Hier worden de dozen gesorteerd naar de verschillende vervoerders van TVH. Non-conveyables volgen een aparte route naar de expeditie en worden apart in bestelbussen geladen. Vanaf hier is het de taak van de vervoerder ervoor te zorgen dat de bestelde goederen samen met de rest van de order bij de klant aankomen. Om tijd te besparen en een zo laat mogelijke cut-off time mogelijk te maken, levert TVH zijn zendingen zelf af bij de overslagcentra van de vervoerders in Brussel, Parijs en Rotterdam, en in Duitsland en Groot- Brittannië.

Reageer op dit artikel