nieuws

Vierde generatie BT Radioshuttle

Warehousing

Toyota Material Handling Nederland introduceert de vierde generatie van de BT Radioshuttle. Dit automatische palletshuttle systeem is gebaseerd op compacte opslagtunnels dat optimaal gebruik maakt van kostbare opslagruimte.

Vierde generatie BT Radioshuttle
BT Radioshuttle 4e generatie

De nieuwe BT Radioshuttle is per direct leverbaar naast het huidige model. Bestaande klanten die hun shuttles willen vervangen of uitbreiden, worden niet geconfronteerd met vervangingskosten voor hun complete stellinginstallatie. Ook het ontwerp van de rail is herzien door minder staal en langere liggers te gebruiken bij een gelijkblijvende belasting. Dit houdt de exploitatiekosten laag. De vierde generatie heeft nu zwarte kunststofpanelen. Deze zijn ontwikkeld voor toepassingen in vochtige omstandigheden. Verder beschikt de shuttle over een display waarop eenvoudig de urenstand, het aantal pallets en foutcodes afleesbaar zijn. De componenten van de shuttle zijn eenvoudig uitwisselbaar en vervangbaar.

 

WMS

Daarnaast is de shuttlesoftware voorbereid op integratie met het WMS systeem van de klant, via een optioneel leverbare WLAN voorziening. De Radioshuttle kan alle gangbare palletmaten (kunststof/hout/metaal) transporteren met gewichten tot 1500 kg. De grip tussen de opneemvorken en de ladingdrager is verbeterd om het risico van afvallende lading te verkleinen. De shuttle kan zich, zowel in beladen als in onbeladen toestand, met een snelheid van 1,1 m/s door de tunnels verplaatsen.

 

Laserscanners

Door toevoeging van twee Sick scanners aan de voor- en achterzijde, wordt continu de omgeving gescand. Dit voorkomt dat iemand die zich in de Radioshuttle tunnel bevindt, aangereden kan worden. De laser scant voortdurend 1,5 m vooruit en de shuttle komt na detectie automatisch tot stilstand, waarbij een akoestisch en optisch signaal wordt afgegeven. Dankzij deze beveiligingstechniek is het nu ook mogelijk om met een palletoverlap tot 200 mm te werken. De shuttles zijn ook oppiepbaar en hierdoor snel te traceren.

 

Nieuwe functies

Met de Pallet Inventory Function (PIF) telt de shuttle alle pallets in de tunnels. Met de Pre Selective Retrive (PSR) kan de shuttle opdracht krijgen om bijv. zes pallets naar voren te brengen, zodat de truckbestuurder eenvoudig de producten uit de tunnels kan halen zonder telkens de opdracht aan de shuttle te verzenden. Met de Pre Selective Load-In (PSL) kan de shuttle opdracht krijgen om bijv. tien pallets in te slaan en indien gereed, bij het inlaadpunt te stoppen. Met een conventionele magazijn- of vorkheftruck kunnen pallets worden aangeleverd zonder dat de bestuurder telkens de opdrachten hoeft te geven. Met de shufflefunctie (Load-Side) kunnen de pallets in de tunnel aan de laadzijde gereorganiseerd worden, zodat de opslagruimte weer optimaal kan worden benut.

 

Afstandbediening

De afstandbediening heeft een verbeterde lay-out en bedieningsknoppen. Ook is voor zien in een eigen pincodeactivering. Daarmee wordt voorkomen dat andere shuttles onbedoeld worden geactiveerd.

 

Richtlijnen

De nieuwe Radioshuttle voldoet volgens Toyota Material Handling Nederland aan de laatste eisen als het gaat om normeringen en veiligheidseisen vastgelegd in de machine richtlijn en EN-normering zoals EN 15512 (ontwerp opslagsystemen), EN 15620 (toleranties, vervorming en speling).

Reageer op dit artikel