nieuws

Parijse vakbeurs Manutention maakt nieuwe start

Warehousing

Heftrucks zijn nauwelijks nog te zien op de Franse beurs Manutention, deze week in Parijs. Alle aandacht gaat uit naar system integrators en leveranciers van diverse hulpmiddelen voor in het warehouse. De tweejaarlijkse beurs profiteert van de combinatie met verpakkingsbeurs Emballage.

Parijse vakbeurs Manutention maakt nieuwe start
Manutention 2010 - mario fiems, beursmanager

Internationale vakbeurzen heroriënteren zich hoe het verder moet na de crisis. IMHX in Birmingham verschoof zijn data op een vrij laat moment van maart 2010 naar vorige week. Precies een week voor de Manutention, die in een eerder stadium had besloten aan te haken bij verpakkingsbeurs Emballage in plaats van bij de transport- en logistiek beurs SITL en om die reden in november belandde. Veel maakt het niet uit. Deze beurzen hebben toch vooral een landelijke scope.

 

Twee heftruckmerken aanwezig

Mario Fiems, beursmanager Manutention, doet daar niet ingewikkeld over. "We weten wat we zijn, een Franse beurs. We laten zien wat Franse fabrikanten en importeurs te bieden hebben. Ons doel is niet om de CeMAT in Hannover naar de kroon te steken."

Manutention moet het dit jaar doen zonder de grote heftruckleveranciers. Alleen Fenwick-Linde en Hyundai hebben standruimte gehuurd. Hubtex is er ook. Verder in het segment mobiel intern transport vooral leveranciers van batterijen en voorzetapparatuur. Wellicht dat de komende CeMAT – mei volgend jaar – zijn schaduw al vooruit werpt. Een week eerder de IMHX is uiteraard een lastige marketingklus voor de Europese heftruckwereld. Verder heeft de crisis de budgetten behoorlijk onder druk gezet, waar beursorganisaties soms lastig een passend antwoord op weten te geven.

 

Karakter beurs meer systeemgericht

"Toch wilden we absoluut doorgaan met de Manutention", zegt Fiems, die het voor lief neemt dat de beurs nauwelijks winstgevend is te noemen voor de organisatie. "Juist nu de eerste tekenen van herstel zich aandienen vinden we dat we een podium moeten bieden aan de markt om zich te presenteren."

De Franse material handling beurs is nog één van weinige tweejaarlijkse beurzen op dit gebied van deze omvang. Met name de system integrators en de automatiseerders willen deze frequentie, volgens Fiems. Daarmee verandert het karakter van de beurs naar minder ‘wielen’ en meer systemen.

De combinatie met SITL, die vanaf 2006 is ingezet verliep niet naar verwachting. Zeker nu de transportsector ook in Frankrijk rake klappen krijgt, zocht en vond de beurs een andere ‘partner’. Het huwelijk tussen Emballage en Manutention is volgens Fiems veelbelovend. De Emballage trekt 100.000 bezoekers. De Manutention – als het meezit – 20.000. Overloop in exposanten is er zeker. Niet alleen op het gebied van barcodering en labeling, maar ook in continu transportsystemen.

 

Nederlandse inbreng Manutention

Zo staat Ambaflex op zowel de Manutention als de Emballage. Concurrent Apollo (ook leverancier van onder andere spiraalconveyors) heeft een plekje op de grens tussen beide beurzen. Beide bedrijven komen al jaren op internationale beurzen en weten dat ze hier niet weg kunnen blijven als de Franse markt een belangrijk stuk omzet vertegenwoordigt.

Distrisort wil via de beurs de Franse markt beter verkennen. Edwin van Kempen: "We werken met een Franse vertegenwoordiging, maar het is van belang om zelf ook direct contact te hebben met de klant."

Berghoef geeft in Parijs acte de présence als fabrikant van houten panelen voor entresolvloeren. "Voor ons is het contact met stellingbouwers het primaire doel", zegt Pieter Jan Molendijk. "Ook bedrijven die hier niet staan, komen toch kijken en hebben nu tijd voor ons."

 

Meer over de nieuwe producten op de Manutention staat in het decembernummer van Logistiek

 

Reageer op dit artikel