nieuws

“Veiligheid moet vanzelf gaan werken”

Warehousing

Regelmatig zijn externe medewerkers de oorzaak van onveilige situaties op de magazijnvloer. Bij het vaste personeel levert dat een gevoel van onbehagen op. Zij melden dit bij de leiding en willen zien dat er iets aan gebeurt. In de special Veiligheid in Magazijnen – deze week bij Logistiek Magazine – luchten veiligheidsdeskundigen hun hart.

“Veiligheid moet vanzelf gaan werken”
Veiligheid in magazijnen

Geert Schwering (Caterpillar Logistic Services) signaleert een nieuw verschijnsel tijdens een ronde tafelgesprek over arbeidsveiligheid. Twee jaar geleden won zijn bedrijf de prijs Het Veiligste Magazijn. "We hebben er alles aan gedaan om er voor te zorgen, dat medewerkers het ‘leuk’ vinden om met veiligheid te scoren. Zo wordt het een spel en gaat het vanzelf werken. Vaak zijn het externen die echter voor onveilige situaties zorgen. Reparatiebedrijven bijvoorbeeld."

 

‘Helft spreekt alleen Pools’

Hij krijgt bijval van Anton van Loon (BMWT), die een enorme toename constateert van het aantal keuringen en trainingen, maar de ongevalcijfers niet ziet dalen. "Ik hoor uit onze achterban, de leveranciers van heftrucks en magazijninrichting, dat er vraagtekens zijn bij de veiligheid in magazijnen waar een groot aantal medewerkers alleen de Poolse taal beheersen."

Peter Sterrenburg (Jungheinrich) inspecteert jaarlijks magazijnen. "Soms spreekt de helft van de mensen geen woord Nederlands. Hoe wil je dan bereiken, dat zij de veiligheidsvoorschriften kennen en naleven?"

 

Geen doden meer in 2020..?

Jaarlijks vallen een aantal dodelijke slachtoffers in magazijnen. "Met de juiste procedures, goede middelen en een veilige inrichting kan dat bijna niet gebeuren", zegt Sebastian Borsje (Corus), de prijswinnaar van vorig jaar.

"Toeval speelt echter ook een rol en handhaving is heel belangrijk", zegt prof. René de Koster (Erasmus), juryvoorzitter van Het Veiligste Magazijn. "Eén van de leukste prijzen om uit te reiken, want veiligheid kost vaak weinig geld, maar levert wel veel op."

Volgens Jacques van Dortmont (Crepa) zien bedrijven veiligheid als iets vrijblijvends. "Mogelijke sancties van de Arbeidsinspectie zijn niet zwaar. Je krijgt een paar maanden de tijd om te herstellen. Misschien dat daarna een inspecteur nog een keer komt kijken. Misschien ook niet."

 

Overzicht van opleiders in Nederland

De losse special ‘Veiligheid in Magazijnen’ verschijnt deze week bij Logistiek Magazine en is gemaakt in nauwe samenwerking met importeursvereniging BMWT. In deze special staan uitgebreide profielen van de genomineerden voor de prijs Het Veiligste Magazijn, waarvan de uitreiking zal zijn op 17 november tijdens de Dag van het Magazijn. Verder is er veel aandacht voor de keuringspraktijk rond heftrucks, laadstations en magazijnstellingen. Tevens geeft de special een overzicht van alle heftruckopleiders in Nederland verdeeld naar postcodegebied.

 

Reageer op dit artikel