nieuws

Still komt met Italiaans alternatief

Warehousing

Heftruckfabrikant Still richt zich met nieuwe modellen naast het ‘premium’ segment voortaan ook op het grote middensegment. De nieuwe trucks komen uit de OM-fabrieken in Italië. Binnen de Kion groep verdwijnt de merknaam OM (behalve in Italië) en gaat het assortiment verder onder de Still vlag en niet als Linde, de andere grote merknaam binnen Kion.

Still komt met Italiaans alternatief
Still - vincent halma

Vanaf 1 januari 2012 zal OM buiten Italië niet meer worden verkocht. Still krijgt daarmee een belangrijkere rol in Europa als heftruckleverancier. Vincent Halma is behalve directeur van Still Intern Transport in Hendrik-Ido-Ambacht ook verantwoordelijk voor de fabrieksvestigingen in andere Europese landen, met uitzondering van Duitsland en Frankrijk. "Kion blijft een meermerken beleid voeren, maar de positie van Still daarin wordt sterker." Volgens Halma is er overleg met de Nederlandse OM-importeur Itolang over de nieuwe situatie. Concrete afspraken zijn er nog niet.

 

Europa vanuit Hendrik-Ido-Ambacht

De Nederlandse vestiging in Hendrik-Ido-Ambacht krijgt steeds meer een internationale functie. Gisteren opende Still officieel het compleet verbouwde pand. Van hieruit gebeurt de administratieve afhandeling en controlling ook voor de andere Europese vestigingen. De leiding over de serviceorganisatie ligt eveneens in Nederlandse handen.

Sinds kort is ook dochteronderneming PIT (Partner Intern Transport) ondergebracht in het verbouwde pand. Het bedrijf werd in 1999 gekocht van Philips, dat een aparte beheer- en serviceorganisatie had voor het totale heftruckpark. Na een afslanking is PIT eerder dit jaar verhuisd naar Hendrik-Ido-Ambacht. Het bedrijf opereert als merkonafhankelijke lange termijn verhuurder voor grote internationale klanten.

 

Hydrodynamische verbrander

De nieuwe trucks van Still van Italiaanse snit betreffen op dit moment een hydrodynamische vorkheftruck met koppelomvormer met twee pedalen voor beide rijrichtingen. De RC 40 komt in het Still programma naast de eerder gepresenteerde RX 70 als machine voor het topsegment. Met de RC 40 wil Still het middensegment van de markt beter bedienen, waar veel meer merken actief zijn. Om die reden zal de RC 40 zo’n 20 tot 25 procent onder het prijsniveau van de RX 70 uitkomen.

Halma: "Kion is op dit moment met de drie merken de derde speler in de markt van verbrandingsheftrucks. De doelstelling is om binnen een paar jaar de tweede speler te zijn met 12 procent marktaandeel en daarmee Nacco (Hyster en Yale) te passeren." Marktleider is dit segment is Toyota.

 

Elektropallettruck voor lichte segment

Ook voor de elektropallettruck serie EXU heeft Still nu een economisch alternatief uit Italië. De ECU serie is bedoeld voor een minder intensieve inzet en heeft lichtere modellen. Bijvoorbeeld de ECU 14 voor 1,4 ton, die is voorzien onderhoudsvrije gelbatterijen om het opladen in een vrachtauto een stuk gemakkelijker te maken. Het prijsniveau van de ECU ligt ongeveer 15 tot 20 procent lager dan het paradepaardje EXU.

 

Reageer op dit artikel