nieuws

Topman Still wil breder assortiment

Warehousing

De nieuwe topman van Still in Hamburg, Bert-Jan Knoef, wil de komende jaren verbreden in assortiment. Buiten Europa zal de heftruckleverancier vooral de focus leggen op Latijns-Amerika. Hij verwacht over 2010 weer een bescheiden omzetgroei te realiseren, zo vertelt hij in een interview met Logistiek Magazine.

Topman Still wil breder assortiment
Bert-Jan Knoef CEO Still

Combinaties van hardware en software, additionele producten zoals magazijnstellingen en material handling equipment. Alles wat om heftruck heen te zien is, past voortaan in het assortiment van Still. "We zullen ons niet opstellen als een ‘Generalunternehmen’, maar wel meer in die richting opschuiven. De kern blijft de heftruck. We zullen niet iets gaan doen waar trucks geen meer een rol in spelen", aldus de in april aangetreden CEO van Still over de te volgen strategie.

    

Kion Group 

Knoef (49) maakt sinds 2005 deel uit van de directie. De Nederlander had daarvoor een leidinggevende functie in de divisie koeltechniek van Linde AG. De material handling divisie van Linde en Still behoren nu tot de Kion Group.

 

"Pas in 2015 weer op niveau"

Het moment van zijn benoeming valt in een periode waarin de Europese heftruckmarkt ongeveer is gehalveerd. "Dit is geen gemakkelijke tijd. Maar de basis is niet weggeslagen. We hebben een goede uitgangspositie, ook in teruglopende markt. In onzekere tijden zoeken klanten zekerheid bij vertrouwde merken."

 

Ondanks de terugloop in de fabriek met ongeveer veertig procent volume, ziet Knoef inmiddels wel weer economische indicatoren die in de juiste richting gaan. Markten krabbelen weer op. Dit jaar ligt een positieve lijn in het verschiet met 5 tot 10 procent omzetgroei. Knoef wil nog wel voorzichtig zijn over Europa. "Er zijn onzekere factoren. Griekenland bijvoorbeeld. De verschillen tussen west en oost zijn groot. Oost-Europa is hard gevallen maar komt er ook snel uit. West-Europa is in de eerste twee maanden 4 procent lager dan 2009. Toen een diepterecord. Maart lijkt wel weer positief te zijn. Het duurt zeker tot 2015 voor we weer op het niveau zitten van voor de crisis."

 

Still twijfelt niet over meermerkenbeleid

Knoef reageert ook op de vraag of dit niet het moment is voor drastische maatregelen? Of Still wel toekomst heeft binnen Kion? "Ik ken de geruchten. Maar één ding is absoluut zeker: er bestaat geen twijfel in dit concern over de waarde van een meermerkenstrategie. Daar gelooft iedereen in die het binnen Kion voor het zeggen heeft. De discussie is alleen hoe je meer synergie kunt bereiken en schaalgrootte kunt benutten. Daar tegenover staat, dat onderlinge concurrentie juist wordt aangemoedigd. Anders dan Toyota/BT zijn Linde en Still geen bedrijven die complementair aan elkaar zijn en samensmelten tot één organisatie. Bewust blijven beide merken naast elkaar bestaan met eigen management en eigen fabrieken, waar op bepaalde plekken voor meer merken wordt geproduceerd. Het is überhaupt geen thema om fabrieken op te delen naar productgroepen. De kernproducten die bepalend zijn voor het merk komen uit de eigen fabriek. Voor nicheproducten ligt dat anders. Dit is juist onze kracht. Kion is hiermee marktleider in Europa en we hebben een goede kans om wereldwijd marktleider te worden."

 

Lees het uitgebreide interview met Bert-Jan Knoef in het nummer van Logistiek dat deze week verschijnt – klik hier voor een introductie-abonnement.

Reageer op dit artikel