nieuws

Verstoring Europees vliegverkeer houdt aan

Warehousing

De verstoring van het vliegverkeer in Europa door de IJslandse aswolk houdt ook dinsdag nog aan. Sommige luchthavens zijn dinsdag opengegaan, maar andere landen hebben besloten het luchtruim nog gesloten te houden.

Verstoring Europees vliegverkeer houdt aan
Verstoring houdt aan

Het Noorse luchtruim boven het zuidwestelijke deel van het land is dinsdagochtend vroeg opnieuw gesloten. De Poolse luchtvaartautoriteiten hebben besloten het gehele luchtruim dinsdag nog gesloten te houden. Ierland heeft het vliegverbod verlengd tot dinsdag 14.00 uur.

 

Zwitserland heeft zijn luchtruim dinsdagochtend juist open gegooid om 08.00 uur. Het Noord-Italiaanse luchtruim keert dinsdag sinds 08.00 uur ook langzaam terug naar de normale situatie.

  

In het noorden van Frankrijk zijn luchthavens langzamerhand ook weer in bedrijf. Bij beide internationale luchthavens van Parijs vertrekken en landen vliegtuigen. Daar zal ongeveer driekwart van de geplande internationale vluchten doorgang vinden.

 

Ook in België komt het vliegverkeer langzaam op gang. Landingen zijn toegestaan na 08.00 uur op de internationale luchthaven van Brussel en enkele kleinere vliegvelden. Opstijgen mag daar vanaf 14.00 uur. Toch zijn er ook enkele uitzonderingen. Dinsdagochtend zouden er bijvoorbeeld enkele vluchten naar bestemmingen in Afrika vertrekken.

 

De luchtvaartautoriteiten in Ierland hebben alsnog besloten dat het luchtruim zeker tot dinsdag 13.00 uur dicht blijft in verband met de toegenomen activiteit van de vulkaan.

   

Verdeling in zones
De Europese Unie (EU) heeft maandag het vliegverbod versoepeld dat eind vorige week boven grote delen van Europa was afgekondigd na een vulkaanuitbarsting in IJsland. Het Europese luchtruim wordt opgedeeld in een verboden zone met veel gevaarlijke as van de vulkaan, een veilige zone en een zone met geringe hoeveelheden as. EU-commissaris Siim Kallas van Transport maakte dat maandag bekend na een urenlange videoconferentie met de ministers van Verkeer van de 27 EU-landen. De verdeling in zones gaat dinsdagochtend om 8 uur in.

 

Ongecoördineerde sluiting
Steeds meer luchtvaartmaatschappijen willen weer normaal kunnen vliegen in Europa. Met eigen testvluchten probeerden de maatschappijen de afgelopen dagen al aan te tonen dat een groot deel van het luchtruim veilig is. Zij vroegen zich af of de aswolk die door de uitbarsting ontstond, werkelijk overal boven Europa zo gevaarlijk is. Ook uitten zij kritiek op de ongecoördineerde sluiting van het luchtruim door de autoriteiten, die slechts zou plaatsvinden op basis van computerberekeningen.

 

150 miljoen per dag
De luchtvaartmaatschappijen verliezen naar eigen zeggen ongeveer 150 miljoen euro per dag. Daarnaast stapelen zich de problemen op omdat steeds meer gestrande passagiers moeten worden vervoerd.

In enkele landen werd maandag het vliegverkeer hervat. De piloten vliegen boven Europa op zicht, zodat zij niet afhankelijk zijn van apparatuur die door de as kan uitvallen.

De Europese Cockpit Associatie (ECA) riep de autoriteiten op om veiligheid voorrang te geven boven commerciële overwegingen. De ECA vindt dat beslissingen over de veiligheid en over financiële problemen nooit op één hoop mogen worden gegooid.

De piloten kregen indirect steun van de Spaanse minister van Verkeer, José Blanco. Voor de videoconferentie met zijn Europese collega’s over de crisis benadrukte hij dat bij elke beslissing over het weer openen van het Europese luchtruim de veiligheid voorop moet staan. "De mensen moeten begrijpen dat ons werk erop is gericht hun veiligheid te garanderen, zelfs als er daardoor diverse problemen ontstaan en zware verliezen worden geleden”, aldus Blanco, wiens land momenteel het voorzitterschap van de EU bekleedt."

Reageer op dit artikel