nieuws

‘Verplichte keuring magazijnstellingen in Nederland?

Warehousing

‘In Duitsland is het verplicht keuren van magazijnstellingen een hot item. Hoe zou het komen dat Nederland hier nog niet zo warm voor loopt? Zijn we te nuchter of moet er eerst iets gebeuren?’ Dit vraagt Angrid Maas zich hardop af op de groep Logistiek op Linkedin. Een discussie volgde.

‘Verplichte keuring magazijnstellingen in Nederland?
Keuring van magazijnstelling verplicht?

Maas is natuurlijk niet geheel onafhankelijk in deze discussie op LinkedIn aangezien zij met haar bedrijf Maas Holland onafhankelijik keuringen uitvoert. Maar het feit ligt er wel dat ze in Duitsland strenger zijn.

  

Wel degelijk regelgeving

Henk Oudenes: "In Duitsland is het inderdaad veel strenger. Mijn ervaring is dat dat niet alleen voor stellingen is. Hoogbouwtrucks moeten bijvoorbeeld  voorzien zijn van een Mobilen Personen Schuts Anlage. Een scanner detecteert personen in een gang en grijpt in in de elektronica van de machine om ongelukken te voorkomen. Deze tools kennen we in Nederland niet. Wel kennen we een BMWT-keurmerk voor magazijnstellingen en is er wel degelijk regelgeving omheen. Bij een (goede) RIE komt dat zeker ter sprake."

Angrid Maas: "Ik ben het helemaal met je mening eens, mijn ervaring is dat slechts 5 procent weet hoe zwaar een last is of wat er maximaal aan gewicht op een liggerpaar geplaatst mag worden."

  

Vreemde man met stickers

Eric Boom, leader Warehouse at Mead Johnson Nutrition: "In het ARBO-besluit staan regels met betrekking tot de veiligheid bij opslagvoorzieningen. Zo dienen arbeidsplaatsen en de arbeidsmiddelen zodanig te zijn ontworpen, gebouwd, uitgerust, gebruikt en onderhouden dat gevaar voor de veiligheid en de gezondheid van de werknemers zoveel mogelijk wordt voorkomen. Daarom is de werkgever verplicht deze arbeidsmiddelen periodiek te laten keuren."

Boom komt ook nog met een goede tip: "Veiligheid, gaat in mijn ogen verder dan enkel een keuring. Maar is iets waar de gehele organisatie open voor moet staan. Denk aan goed opgeleide en geinstrueerde medewerkers. Betrek ze erbij, denk dat als je een willekeurig magazijn inloopt en aan een heftruckchauffeur zou vragen wat de max belasting per sectie of per bin is en wat de maximale afzethoogte is hij of zij je het antwoord schuldig moet blijven. En waarom? Het staat keurig netjes vermeld op de (verplichte) tags op de stellingen. Precies: ze zijn er nooit bij betrokken.Ooit hebben ze wel eens een vreemde man door het magazijn zien lopen door de stellingen die tags en stickertjes erop plakte maar waarvoor? Betrek je mensen erbij, zorg voor draagvlak!".  

   

Arbo heeft er geen verstand van

Richard van Cleef, area sales manager Region South-East at SSI Schäfer is het eens met Eric Boom: "Ik ben het met Eric eens dat de gehele logistiek branche zich achter het item veiligheid moet scharen, er gebeuren nog altijd ongelukken die verder nergens gemeld worden maar die voor de betrokkene verstrekkende gevolgen hebben. Het moet voor elk bedrijf gaan om de veiligheid van hun medewerkers en niet om zich in te dekken bij calamiteiten.
In Nederland wordt het wel wettelijk verplicht gesteld magazijnstellingen te keuren, helaas is er niemand die hierop toeziet. En de instantie, de Arbo, die er op toe moet zien, heeft er in de meeste gevallen geen verstand van."

  

Geen inzicht keurders

Harrie van Beers van Beers Magazijninrichting: "Veiligheid garanties zijn er voor magazijnstellingen moeilijk af te geven want je kan een magazijn gecontroleerd hebben, maar 5 min later kan een heftruck tegen de stelling aanrijden. Het is heel belangrijk dat de chauffeurs en de medewerkers regelmatig de stellingen zelf controleren en schades doorgeven. Hierdoor zijn de medewerkers zelf meer betrokken bij de controle en veiligheid van het magazijn. Keurders hebben ook geen inzicht in de technische opbouw van de stellingen. De afgelopen 35 jaar veel gezien en meegemaakt in magazijnen maar er kan nog veel aan veiligheid gedaan worden."

Reageer op dit artikel