nieuws

Egemin moderniseert kettingbanen bij Landgard

Warehousing

Egemin Automation voerde een succesvolle retrofit uit bij Bloemenveiling Landgard in het Duitse Herongen. De bestaande vloerkettingbanen die het transport van bloemenkarren van en naar de veilingklokken in goede banen leiden, waren voorzien van oudere technologie.

Egemin moderniseert kettingbanen bij Landgard
Landgard Egemin

Egemin heeft deze nu gemoderniseerd met de laatste technologie en voorzien van nieuwe PLC-sturingen, een nieuw veiligheidssysteem, nieuwe bedieningspanelen en een volledig nieuw hardware- en softwareplatform.

 

Race tegen de klok

Egemin kreeg hiervoor slechts vier dagen. De installatie werd tot en met donderdag 18 februari nog volledig operationeel gebruikt tijdens de dagelijkse veiling. Zodra de veiling die dag achter de rug was, werd het systeem zonder spanning gezet en kon de ombouw én race tegen de klok van start gaan.

Op zondagavond werd na intensieve dag- en nachtarbeid, de installatie samen met de ingenieurs van Landgard opnieuw getest en opgeleverd. Maandagochtend 22 februari werd probleemloos geveild met de nieuwe besturing. Het voltallige retrofitteam ontving van de technisch leider van Landgard felicitaties voor de probleemloze ombouw van zijn installatie.

      

Aanzienlijke uitbreiding

Deze modernisatie is de eerste grote fase in een groter project waarin Egemin in totaal zes kilometer nieuwe kettingbanen mag installeren. Dit zowel in de bestaande veilinggebouwen als in de nieuwbouw. De uitbreiding is nodig omdat vanaf midden 2010 de activiteiten van de Landgard-vestiging in Lüllingen, en deze van FloraHolland in Venlo in de veiling van Herongen kunnen worden gegroepeerd. Hierdoor zal de Veiling Rhein-Maas, een joint venture tussen Landgard en FloraHolland, voortaan bloemen en planten veilen. Egemin kreeg de officiële bestelling voor dit grootse project in oktober vorig jaar.
 

Het nieuwe kettingbaantransportsysteem van Egemin moet in juli volledig werkzaam zijn, goed voor een totaal traject van 9 kilometer, verspreid over 14 kettingbanen, 36 wissels en een transport tot 1.000 bloemen- en plantenkarren per uur.

Reageer op dit artikel