nieuws

Toyota voert weer wereldranglijst aan

Warehousing

Toyota Industries Corporation (TICO) heeft haar positie als wereldmarktleider in intern transportmaterieel vorig jaar wederom vastgehouden. Dat blijkt uit analyse van het Duitse vakblad DHF Intralogistik, het Logistik Journal en Modern Materials Handling, die de wereldranglijst elk jaar publiceren.

Toyota voert weer wereldranglijst aan
Toyota

De wereldranglijst is gebaseerd op het fiscale jaar 2008/2009 dat eindigde op 31-3-2009. Aangezien de ranking van maar liefst vijf heftruckmerken in de top 10 nog is gebaseerd op het fiscale jaar 2007/2008 geeft het overzicht een vertekend beeld. Deze heftruckmerken zijn in het onderstaande Top10-overzicht gemarkeerd met een asterisk (*). Bovendien zijn deze cijfers gebaseerd op de periode voordat de crisis in volle hevigheid losbarstte.

 

Rampjaar 

Het afgelopen jaar 2009 staat te boek als ongekend rampjaar. Wereldwijd ging het marktvolume met 37 procent onderuit, Europees was de teruggang zelfs 46 procent. Nederland zit daar tussenin met 42 procent minder heftruckverkoop dan in 2008.

 

 

Positiewisselingen

Toyota en de Kion groep bezetten al jaren achtereen de beide topposities in het klassement. Opvallend is het stuivertje wisselen tussen Nacco, met Hyster en Yale (3) en Jungheinrich (4). Verleden jaar was dat in de ranking net andersom. De opvallendste nieuwkomer op plaats 5 is het aan Kalmar gerelateerde Cargotec, dat met zijn trucks sterk in de havensector is vertegenwoordigd. Crown met Hamech handhaafde als enige famillieonderneming haar 6e positie, terwijl Mitubish/Caterpillar vanaf de 5e plek terugviel naar de 7e plaats. het japanse TCM (vorig jaar nog op 7) verdween uit de top 10. Het Franse Manitou zien we daarentegen voor het eerst in de top 10 verschijnen op plaats 8. Komatsu/Tusk handhaafde zijn 9e positie en Nissan viel samen met de gelieerde merken Atlet en Barrett terug van 8 naar plek 10.

het Chinese merk Anhui Heli bezette vorige keer nog de 10e positie, maar viel ver terug naar plaats 17, achter Hangcha. Daarmee lijkt ogenschijnlijk een eind gekomen aan de gevreesde opmars van de goedkope Chinese heftruckmerken.

 

Toegevoegde waarde

In Europa wordt TICO inclusief de merken BT, Cesab en Raymond vertegenwoordigd door Toyota Material Handling Europe (TMHE). In Nederland is dat Toyota Material Handling Nederland (TMHNL). TMHE president Håkan Dahllöf zegt in een commentaar: "Al jarenlang rekenen klanten over de hele wereld op ons als stabiele en betrouwbare zakenpartner. TMHE heeft zich altijd al als doel gesteld om kwaliteitsproducten, service, diensten en oplossingen op het gebied van material handling te leveren. Die toegevoegde waarde vertaalt zich keer op keer terug in onze hoge klassering."

 

Top10

Op basis van de verstrekte gegevens komt DHF tot de onderstaande top10:

1          Toyota

2          Kion(*)

3          Nacco*

4          Jungheinrich(*)

5          Cargotec/Kalmar(*)

6          Crown

7          Mitsubishi

8          Manitou(*)

9          Komatsu

10       Nissan

 

(*)Jaarcijfers 2007/2008

 

Download hieronder de volledige Top 40 ranking in PDF-formaat

 dhf_Ranking_List_2009_EN[1].
Reageer op dit artikel