nieuws

Linde produceert brandstofcel heftruck

Warehousing

Linde Material Handling heeft twee brandstofcel vorkheftrucks operationeel voor het transporteren van gasflessen bij de Linde Gas Division in het Duitse Pullach. De productierijpe brandstofcel heftrucks zijn gebaseerd op de Linde E30 elektrische vorkheftruck.

Linde produceert brandstofcel heftruck
Linde Fuel Cell Powered

De brandstofcel heftrucks zijn in de afgelopen twee jaar in diverse pilotprojecten ontwikkeld met Hydrogenics. Deze Canadese fabrikant van brandstofcellen is een lange-termijn partner van Linde Material Handling. Contractpartner Gruma Nutzfahrzeuge uit Garching nabij München, is eveneens vanaf het begin bij het brandstofcelproject betrokken en verzorgt de service en het onderhoud aan deze heftrucks.

 

Inzet 

Linde Gas gebruikt de beide brandstofcel heftrucks bij het afvullen en transporteren van gasflessen tussen de productiehallen en de expeditie. Beide brandstofcel heftrucks vervangen de voorheen gebruikte 3,5 ton diesel heftrucks. Linde heeft ook een drankenindustrieversie in het assortiment met een verhoogd uitzicht over de lading.

 

Supercaps

In plaats van de gebruikelijke 80 Volt batterij voor de aandrijving, hebben de heftrucks een brandstofcel en een gastank aan boord met 1.6 kilogram waterstofgas bij een druk van 350 bar. Met het waterstofgas wekt de brandstofcel de benodigde elektriciteit op. Grote condensatoren (zogenoemde supercaps) fungeren daarbij als stroombuffer voor de benodigde piekvermogens bij het accelereren en heffen. De heftrucks zijn voorzien van de CE-markering en kunnen ook op de openbare weg worden gebruikt. Volgens Linde Material Handling zijn de prestaties van de brandstofcel heftrucks gelijk aan de equivalente batterij-aangedreven modellen in het gamma.

 

Zero emissie

Brandstofcel heftrucks hebben ‘zero emissie’. Het enige afvalproduct van de splitsing van de waterstofmoleculen is water.  Wisselen van zware tractiebatterijen met accuzuur, demiwater bijvullen en het langdurig bijladen is met deze techniek ook niet meer nodig. Bij de aflevering is een instructie van anderhalf uur voldoende om veilig met deze brandstofcel heftrucks te werken. Het merk wordt in Nederland vermarkt door MotracLinde.

Reageer op dit artikel