nieuws

Uniek orderpicksysteem bij Bausch & Lomb

Warehousing

Op Schiphol-Rijk heeft de Amerikaanse producent van contactlenzen, Bausch & Lomb, een opzienbarend orderpicksysteem in gebruik genomen. Het automatische systeem kan 60.000 orderregels per dag aan en moet zichzelf in twee jaar terugverdienen. Bekijk hier de uitgebreide beeldreportage over deze installatie.

Uniek orderpicksysteem bij Bausch & Lomb
Jos Kerkhoven, Bausch & Lomb

"Volgens mensen van Knapp is dit de meest complexe orderpickinstallatie, die ze ooit hebben gebouwd." Jos Kerkhoven, verantwoordelijk voor de Europese logistiek van Bausch & Lomb, belijdt in het decembernummer van het blad Logistiek zijn passie voor technologie. "Veel logistiek managers zijn bezig met concepten en theorie. Mij gaat het vooral om de uitvoering", aldus Kerkhoven in een uitgebreid interview.

 

Verdubbeling output orderpickers nodig

Sinds een jaar verstuurt Bausch & Lomb de orders vanuit een hoog geautomatiseerd ELC. De uitdaging was groot. Een geïntegreerd systeem voor 20.000 orders per dag met 60.000 orderregels. De investering – van vele miljoenen euro’s – moet in twee jaar terug verdiend kunnen worden. Die stelregel hanteert de Amerikaanse producent van contactlenzen en aanverwante artikelen. Om dat te bereiken moet het ELC met de helft van de mensen in 8-uur shift een verdubbeling van de output realiseren.

 

Trays met vier kleurcoderingen

Vanuit een bulkopslag gaan de fastmovers  naar een miniload (ASRS) met twee gangen en 16.000 slots voor maximaal 32.000 dozen. Van daaruit worden de picklocaties (pick-to-light) gevoed. De ‘middlemovers’ worden opgeslagen in 9 OSR’s (Order Storage and Retrieval) systeem. Daar is ruimte voor 27.000 trays met 108.000 locaties. Er zijn twee dozenopzetmachines actief. De doosjes komen in trays te staan van maximaal 4 dozen met elk een eigen kleurcodering. De trays komen langs de verschillende OSR pickstations en 2.700 pick-to-light locaties. Van daar gaan ze naar een print/vouwmachine en krijgen ze automatisch een paklijst. Vervolgens gaan ze naar een labelapplicator en worden voorzien van een transportlabel. Aan het eind van het proces staat een sorter klaar om de zendingen te verzamelen. De gehele installatie omvat 2,78 km aan conveyors.

 

WMS-dag

Jos van Kerkhoven zal tijdens een parallelsesie de komende WMS-dag (22 april) alle ins en outs laten zien van dit omvangrijke, geautomatiseerde magazijnsysteem.

 

 

 

Reageer op dit artikel