nieuws

Geslaagde inhijsoperatie miniload magazijnkranen

Warehousing

Bij Bakker Logistiek in Zeewolde zijn afgelopen dinsdag in een nieuw magazijngedeelte vier miniload magazijnkranen geplaatst. Bij deze spectaculaire inhijsoperatie werden de kranen één voor één opgehesen met een hoogwerker en via een gat in het dak op de rails gezet in de smalle gangen van het rekkenmagazijn.

Geslaagde inhijsoperatie miniload magazijnkranen
Via het dak van het nieuwe magazijn van Bakker Logistiek in Zeewolde zijn met een hoogwerker afgelopen dinsdag vier miniloadkranen ingehesen. Foto; Ton Kastermans

De vier miniloadkranen staan opgesteld in het ‘kaasmagazijn’ dat Bakker Logistiek heeft ingericht voor één van de grootste retailers van Nederland. 
Vanuit dit gekoelde magazijn, 7.500 vierkante meter groot, worden straks dagelijks alle ruim 800 supermarkten van deze retailer in het land voorzien van kaas.

Voor de magazijninrichting heeft Bakker gekozen voor een investering in onder andere een miniload orderverzamelsysteem van Lalesse Europe, dat gekoppeld is aan een rekkensysteem met een capaciteit straks van 25.000 kratten met kazen.

 

Transport

In het rekkenmagazijn wordt, als alles volgens planning verloopt, vanaf maart volgend jaar gebruik gemaakt van in totaal acht miniloadkranen. Afgelopen dinsdagchtend zijn met een kleine vertraging per vrachtauto vanuit het hoofdkwartier van Lalesse in Doesburg de eerste vier kranen naar Bakker Logistiek in Zeewolde gebracht.

Nadat een gedeelte van het dak sneeuwvrij was gemaakt, kon de spectaculaire inhijsoperatie (zie fotoalbum onderaan dit bericht) van start gaan. Verdeeld over de ochtend en middag zijn de kranen zonder noemenswaardige problemen razendsnel in het rekkenmagazijn gezet.

 

Grote tijdsdruk

Volgens Bernardo Stokman, vice president van Lalesse, zit er een grote tijdsdruk achter dit magazijninrichtingsproject bij Bakker. "We hebben inmiddels al de nodige overuren in dit project gestopt. In september kregen we de order en 1 maart moet hier alles draaien. Voor de kerstdagen plaatsen we nu dus de eerste vier miniloadkranen. De laatste vier worden direct daarna ingehesen."

 

Palletkranen

Dan is Lalesse er nog niet want in het kazenmagazijn is ook nog een palletopslag gedeelte (met een capaciteit van 2.500 pallets) die als buffer dient voor het miniload opslagsysteem. Stokman: "Vanuit de palletopslag worden de kratten met kaas via een rollenbaansysteem naar het rekkenmagazijn getransporteerd. In deze palletopslag hijsen we eind januari via het dak ook nog eens drie magazijnkranen naar binnen."

 

Verwerkingscapaciteit

Het rekkenmagazijn waarin straks de acht miniloadkranen 24 uur per dag hun werk doen, heeft een lengte van veertig meter. De miniloadkranen leggen per seconde 2,2 meter af en zijn, per kraan, in staat om rond de 196 kratten per uur te verwerken. Stokman: "Bij de meeste miniloadsystemen maken de kranen gebruik van een telescoopvork die de bakken in de rekken plaatst. Het bijzondere aan deze kranen is dat ze geen gebruik maken van zo’n vork, maar dat ze beschikken over een techniek die er min of meer voor zorgt dat de bakken in de rekken worden ‘geschoten’, waardoor het orderpickproces straks veel sneller zal verlopen."

 

Pick-to-light

Het orderpickproces vindt overigens plaats direct naast de buitenste twee gangen van het rekkenmagazijn. Bakker Logistiek maakt daarbij gebruik van een pick-to-light systeem.

 

Uitdaging

De grootste uitdaging voor Lalesse vormde volgens Stokman het ontwerp en engineering van het rekkensysteem. "De kratten met kazen die Bakker krijgt van de toeleveranciers hebben hoogtes die variëren tussen de 7, 8, 11, 15 en 23 centimeter. Het was dus voor ons een hele tour bij het ontwerp van dit rekkenmagazijn om de juiste variaties in hoogtes aan te brengen."

 

Reageer op dit artikel