nieuws

Finsa ruilt zware verbranders voor elektrisch

Warehousing

Feyter Forklift Services heeft twee zware elektrische vorkheftrucks van het merk Mora geleverd aan Finsa in Vlissingen. Beslissend in de keuze van Finsa voor de zware elektroheftrucks waren voordelen ten opzichte van verbrandingsheftrucks.

Finsa ruilt zware verbranders voor elektrisch
Mora Finsa

 

Met de vervanging van de diesel heftrucks door de Mora elektroheftrucks heeft Finsa nu bijna haar hele heftruckvloot elektrisch aangedreven. In dezelfde week als de aflevering van de 10 tonners, is ook een elektrische BT Cargo 5 tonner afgeleverd. Een zelfde type machine werd 2 jaar eerder ook al aangeschaft. De imposante 10 tonners zullen worden ingezet om opgeslagen houtproducten vanuit de opslag in de loods naar de vrachtwagens op de kade te transporteren.

 

Voordelen

De elektrische trucks zijn volgens leverancier Feyter Forklift Services veel stiller dan de verbrandingstrucks. Het ontbreken van een koelventilator voorkomt werveling van stof op de werkvloer. Het grootste voordeel van de elektroheftrucks is echter dat de batterijen geen uitstoot veroorzaken. Voor machines met een capaciteit tot 4 ton is het namelijk verboden in een (half) gesloten ruimte te rijden. Dieselheftrucks met een hefcapaciteit daar boven dienen te worden voorzien van een roetfilter om de uitstoot van fijnstof tegen te gaan.

 

Uitvoering

De beide Mora machines voor Finsa zijn voorzien van twee 1395 Ah, 80V batterijen voor het leveren van de nodige capaciteit om de zware lasten te tillen. Met de triplex mast kan dat tot een hefhoogte van 7 meter. Door de positionering van de vrije heffing cilinders aan de buitenzijde van de mastprofielen, behoudt de chauffeur een goed zicht op de last. De hoge positie van de bestuurdersstoel biedt tevens een goed zicht op de omgeving rondom de heftruck. Voor een maximale handelingssnelheid zijn de machines voorzien van een vorkenversteller met geïntegreerde sideshift.     

 

Reageer op dit artikel