nieuws

Clark Europe duikt in rode cijfers

Warehousing

De drastisch gekelderde vraag naar vorkheftrucks heeft ook heftruckfabrikant Clark voor het eerst in de rode cijfers gedrukt. Clark Europe GmbH boekte een verlies voor belastingen van 150.000 euro. De cijfers tot en met oktober laten een terugval in verkopen zien van 43 procent ten opzichte van het hoge niveau van vorig jaar.

Clark Europe duikt in rode cijfers
Egon Strehl Clark Europe

Ondanks de zwaar tegenvallende verkoopaantallen dit jaar, voorziet de Duitse CEO van Clark Europe GmbH Egon Strehl (foto) in Mulheim toch weer een stijging in 2010 van 33 procent. Daarmee zou het huidige negatieve bedrijfsresultaat weer worden omgebogen naar een positieve winstprognose van +850.000 euro. Die kentering is volgens hem nu al ingetreden en daarmee wordt het leed aan het eind van dit jaar weer wat verzacht. De licht aantrekkende verkopen vormen volgens Strehl de opmaat naar een structureel herstel volgend jaar. Het Koreaanse merk wordt in Nederland vertegenwoordigd door Clarklift Nederland.

 

Marktaandeel

Ondanks het verlies weet Strehl ook goed nieuws te melden. ‘In een sterk krimpende markt heeft Clark naar eigen zeggen haar marktaandeel met een paar procentpunten weten te vergroten’. Hoe dat mogelijk is, als alle heftruckmerken met soortgelijke drastisch gedaalde verkoopresultaten hebben te kampen, laat Strehl deels onbeantwoord. "Wij hebben dit gerealiseerd door nieuwe verkoopkanalen aan te boren in regio’s waar we tot nu toe niet of minder actief waren", luidt zijn enige verklaring. Dit zijn de zogenoemde witte vlekken in de EMEA-zone. (Europe, Middel East en Africa). Voor volgend jaar heeft Clark zich ten doel gesteld door het marktaandeel nog verder uit te bouwen. Clark wil dat bereiken door het aantrekken van meer nieuwe dealers in combinatie met gerichte verkoopscholing van verkopers van alle dealers via de Clark Acadamy. Met een vierweekse bijscholing wordt de verkoopvaardigheid en productkennis van Clark verkopers naar een hoger plan getild.

 

Heftrucks contra magazijntrucks

De dalende heftruckverkopen in Europa betreft zowel de counter balanced (CB) vorkheftrucks (verbranding en elektrisch), als magazijntrucks, al is de daling bij de magazijntrucks kleiner dan bij de CB-trucks.  Buiten Europa om is dat opmerkelijk genoeg net andersom. De verklaring ligt volgens Strehl vooral in de intensiteit en fijnmazigheid van de distributiestructuur in Europa, waardoor er vanzelf meer vraag – en nu dus ook – een kleinere terugval is te bespeuren voor dit trucktype. Nu heeft Clark sinds 2007 ook een aantal warehousetrucks in het assortiment in de wens om een full-liner te zijn. Deze worden allemaal geproduceerd door OMG in Italië en komen kant en klaar in de Clark-kleuren naar Mulheim. Strehl geeft toe dat er marketing- en verkooptechnisch nog veel te weinig is gedaan aan dit warehousesegment. Er zijn in die tijd nog maar een paar exemplaren verkocht. De Clark Acadamy kan volgens hem ook hier een stimulerende rol in spelen. Op de langere termijn wil Clark uiteindelijk zelf magazijntrucks gaan ontwerpen en produceren, maar dat realiseer je volgens Strehl niet van de ene op de andere dag.

Reageer op dit artikel