nieuws

Markt stabiliseert volgens nieuwe transportmonitor

Warehousing

De tarieven voor het wegtransport liggen weer zo goed als op het niveau van een jaar geleden en ruim hoger dan op het dieptepunt van de crisis in februari. Capgemini en Transporeon presenteerden gisteren voor het eerst hun nieuwe monitor.

Markt stabiliseert volgens nieuwe transportmonitor
Hugo Haarman, Erwin den Exter en Michel Haenen

Hugo Haarman (Capgemini) liet vier indexen zien, die een beeld geven van de actuele situatie in de Europese transportsector. De tarieven klimmen uit een diep dal, vervoerders zijn minder massaal aan het bieden op binnenkomende orders, sectoren als bouwmaterialenhandel en papier kunnen weer aan groei denken en het verschil tussen gemiddeld genomen de hoogste en de laagste aanbieder op een order is veel minder extreem. Zijn conclusie: maak als verlader gebruik van de dynamiek in de markt. Dat levert waarschijnlijk meer op dan alle transporten onder brengen in een groot contract met één vervoerder.

 

Digitaal platform

De uitkomsten van de Transport Market Monitor rollen uit het platform dat Transporeon aanbiedt aan verladers. Michel Haenen gaf inzicht in de omvang van het platform, waarmee verladers vanuit hun ERP snel en beveiligd kunnen communiceren met hun vervoerders. Internationaal – het platform is van Duitse origine – doen 400 verladers mee met in totaal 2.000 laad/los-vestigingen. Inmiddels zijn 20.000 vervoerders in meer of mindere mate aangesloten via hun opdrachtgevers en gaan per maand 500.000 transacties over dit digitale platform. Haenen is overtuigd van de representativiteit van Transporeon voor het Europese wegvervoer. Haenen: "Het platform dient er voor om concrete transportopdrachten uit de kunnen zetten, maar ook aan een groep vervoerders een lading aan te bieden. Als verlader verbeter je de communicatie, waarmee vervoerders beter kunnen werken aan het terugdringen van lege kilometers."

 

Richting geven

Erwin den Exter (Capgemini) en Hugo Haarman analyseren op basis van de informatie in het platform de trends en brengen dat onder in diverse grafieken. Den Exter: "Je kunt hier bijvoorbeeld ook uit lezen dat de transporten van Frankrijk naar Nederland heel anders geprijsd zijn dan van Nederland naar Frankrijk. Op basis van herkomst en bestemming van de transporten zou je wellicht inzicht kunnen geven in samenwerkingsmogelijkheden tussen vervoerders. De index nu moet richting geven aan inkopers van transport: hoe ontwikkelt zich de markt."

"Leer anders om te gaan met het inkopen van capaciteit", wil Haarman nog toevoegen. "Differentieer per transportactiviteit op basis van complexiteit. Zeker in commodities kun je door gebruik te maken van de marktdynamiek veel geld besparen."

 

Op de foto: Hugo Haarman, Erwin den Exter en Michel Haenen

 

Reageer op dit artikel