nieuws

C1000 stapt in Versfust poolmanagementsysteem

Warehousing

Supermarktorganisatie C1000 is met ingang van november 2009 de vierde retailer die met het nieuwe poolmanagementsysteem van zwarte CBL-kratten werkt. In totaal bestellen ruim 275 producenten hun CBL-kratten via het centrale systeem van Container Centralen Full Service.

C1000 stapt in Versfust poolmanagementsysteem
Zwarte CBL Versfust kratten

Zo werken onder andere Albert Heijn, Hoogvliet en Poiesz ook al met het poolmanagementsysteem. Andere retailers hebben de intentie uitgesproken op korte termijn aan te sluiten op deze nieuwe besturing van de CBL-pool. Het poolmanagement-systeem zorgt voor centrale registratie van voorraadmutaties van CBL-kratten. Het systeem registreert hoeveel kratten in gebruik zijn, aan wie ze uitgeleverd zijn en op welke hoeveelheden een contracthouder recht heeft. Dit voorkomt oneigenlijk gebruik van kratten.

 

 Voordelen

"Het directe voordeel voor zowel C1000 als voor de toeleveranciers is dat freeriders geëlimineerd worden", stelt Eric Schrover van Container Centralen. "Daarbij is er nog maar één aanspreekpunt voor bestellingen van CBL-kratten". Een bijkomend voordeel is dat producenten binnenkort CBL-kratten op een voor hen gunstige locatie kunnen afhalen, waardoor vele kilometers en dus transportkosten worden bespaard. "Voor C1000, die op diverse plaatsen distributiecentra heeft, maakt dat het werken een stuk makkelijker", aldus Schrover.

 

Kostenbesparingen

Tijdens het seminar in mei riepen René Roorda (directeur Centraal Bureau Levensmiddelenhandel) en Murk Boerstra (adjunct-directeur Federatie Nederlandse levensmiddelenindustrie) namens de Stichting Versfust de gebruikers van CBL-kratten op zich aan te sluiten bij het poolmanagementsysteem om integraal kosten te besparen. De totale besparingen voor de keten worden geschat op zo’n vijftien miljoen euro. Retailers en producenten verwachten deze kerstperiode al de eerste positieve resultaten te boeken.

Reageer op dit artikel