nieuws

Auto-ID Theater: wat je wel en niet kunt met RFID

Warehousing

Wat een bedrijf wel en niet kan met RFID is waar het tijdens het Auto-ID Theater op ICT & Logistiek om draait. “Sommige onderdelen van het proces kun je beter met RFID doen, voor andere onderdelen is het misschien handiger om de oude bekende barcode of een 2D code te gebruiken”, vertelt Carl Vermelis.

Auto-ID Theater: wat je wel en niet kunt met RFID
het Auto-ID Theater op ICT & Logistiek

Vermelis is als secretaris van AIM (Automatic Identification and Mobility) de drijvende kracht achter de Auto-ID Theaters. Ook GS1 is betrokken bij de theaters en de betrokkenheid van deze organisatie heeft er mede toe geleid dat de versketen in de schijnwerpers staat tijdens deze editie van de beurs. De volledige keten van versproducten wordt in beeld gebracht, van leverancier / teler en van groothandel tot retailer. Vermelis: "En RFID is echt niet overal de beste manier om zaken inzichtelijk te maken. In het winkelsegment is 2D misschien wel handiger. Op consumentenniveau heb je met 2D veel meer info voorhanden wat betreft de houdbaarheid en ook is via 2D meer info beschikbaar over zaken als van welke teler het product afkomstig is. Uiteindelijk zal de klant toch zelf zijn producten moeten gaan scannen met bijvoorbeeld zijn mobiele telefoon."

 

RTLS

Naast RFID, barcodes en 2D-codes is er ook volop aandacht voor RTLS, voluit Real Time Location System. Via deze actieve vorm van RFID is volgens Vermelis beter dan met GPS een locatie exact te bepalen. "GPS volstaat voor het lokaliseren van een truck of een auto, maar voor het lokaliseren vane en pallet is RTLS echt veel preciezer. Dus hoeft bij het gebruik van RTLS een pallet niet langer via een scan aan een locatie te worden gekoppeld. Dat scheelt werk en de kans op het maken van fouten", aldus Vermelis.

 

Het Auto-ID Theater is geopend tussen 10.00-17.30 in Hal 7.

Reageer op dit artikel