nieuws

Bouw distributiecentrum Hi Logistics Oosterhout gestart

Warehousing

De eerste steunbalk van het Hi Logistics distributiecentrum in Oosterhout staat. In de komende acht maanden zal het pand van 51.500 vierkante meter worden afgebouwd. Grote logistieke bouwprojecten als deze zijn vandaag de dag schaars, alle reden dus voor een feestje met Hi Logistics, Prologis, de BOM, DTZ Zadelhoff en bouwer ASK Romein.

Bouw distributiecentrum Hi Logistics Oosterhout gestart
Bouw distributiecentrum Hi Logistics Oosterhout gestart

Dat Hi Logistics – een volle dochter van de Koreaanse elektronica en witgoedfabrikant LG – koos voor locatie Oosterhout heeft veel te maken met de huidige locaties van de twee dc’s die het bedrijf wilde samenvoegen. Het ene distributiecentrum van 17.000 m2 staat in Ridderkerk en functioneert als dc voor de Benelux, het andere magazijn van 24.000 vierkante meter staat in Tilburg en wordt gebruikt als EDC. Hi Logistics wilde zoveel mogelijk personeel kunnen behouden en dat lijkt door de vestiging in Oosterhout gelukt.

 

Foto’s: Stefan Kuhn, press image.

 

Schaarste aan goede locaties

Een tweede belangrijke reden om voor Oosterhout te kiezen was de schaarste aan goede locaties voor een toch groot pand als nu wordt gebouwd. Of zoals Hi Logistics president Lee voor Europa het tijdens zijn speech omschreef: "We zijn erg blij dat we een mooie locatie voor ons nieuwe distributiecentrum hebben kunnen vinden, waar we beide huidige warehouses in 2010 kunnen integreren. De bouw van dit dc zien we als een investering voor verdere groei in de toekomst. Ik verwacht ook zeker dat we op termijn gaan uitbreiden naar 90.000 vierkante meter." En verdere groei is ook zeker mogelijk op het terrein aan de Energieweg op industrieterrein Weststad in Oosterhout. Eelko Brinkhoff van de Brabantse Ontwikkelings Maatschappij (BOM): "Doordat Hi Logistics zocht naar een locatie voor nu al een groot dc, met de mogelijk om uit te breiden, bleven er erg weinig locaties over. Waalwijk en Moerdijk waren een optie, maar Oosterhout bleek een betere keus. Bovendien heb je hier aansluiting op het spoor en ligt het water op tweehonderd meter afstand. Ideaal voor een logistiek bedrijf dat zegt duurzaam te willen werken."

 

[fotoalbum] 

 

Modaliteitskansen Oosterhoutse terrein

Volgens Brinkhoff, bij de BOM werkzaam als project director investeringsbevordering, biedt de Oosterhoutse locatie modaliteitskansen die nu nog ongebruikt zijn. "In Polen heeft Hi Logistics een fabriek staan die is aangesloten op het spoor. Van daaruit is het vrij eenvoudig om goederen naar hier te transporteren. Het zou toch gauw tien trucks per dag van de weg af halen. Rail wordt kostentechnisch steeds interessanter. Rail is vooral interessant voor de inbound stroom in dit distributiecentrum. De outboundstroom naar bijvoorbeeld Duitsland bestaat veelal uit pakketjes en ook voor de goederenstroom naar Frankrijk is de weg nog handiger." 

 

‘Vastgoedmarkt is zwak maar gezonder dan twee jaar geleden’

De combinatie van modaliteiten was ook voor vastgoedontwikkelaar Prologis de belangrijkste reden om voor Oosterhout te kiezen. "Met spoor on-site, water op tweehonderd meter afstand, met de Oosterhout Container Terminal (OCT) in de buurt en de twee snelwegen in de buurt is dit gewoon een goede locatie", aldus Bram Verhoeven. De market officer voor Nederland binnen Prologis is zichtbaar tevreden met het project, maar geeft wel aan dat de start van de bouw in Oosterhout wel eens een uniek moment kan zijn in de komende maanden. "De markt voor nieuwe projecten is zwak. Dat is de ene kant van de markt. Aan de andere kant zijn er voldoende relatief nieuwe warehouses in de categorie van 20.000 tot 30.000 vierkante mater die beschikbaar zijn, ook in deze regio West-Brabant. Wat mij betreft ligt de focus op het eerst vullen van die panden, zeg maar de bestaande voorraad aanspreken." Verhoeven noemt de huidige vastgoedsituatie dus ‘niet erg gezond’. "Twee jaar geleden zag je vrij veel bedrijven hun toenmalige huurcontract opzeggen en kiezen voor nieuwbouw. Dat was natuurlijk geen normale situatie, zoiets kost bakken met geld. Die situatie is nu totaal veranderd, de economie kent nu weer normale, gezondere verhoudingen."

 

Gemeente Oosterhout wil duurzame logistiek

De keuze van vastgoedmakelaar DTZ Zadelhoff, vastgoedontwikkelaar Prologis, de BOM en huurder Hi Logistics voor Oosterhout deed bij het bevestigen van de officiële eerste steunbalk ook wethouder stedelijke ontwikkeling Yves de Boer glimlachen. De Boer verwees in zijn speech nog naar de prolongatie van West-Brabant als logistieke hotspot van Nederland. Volgens de wethouder is het terrein ideaal vanwege de verschillende om de hoek liggende modaliteiten. De Bier: "En omdat we als gemeente duurzaam willen opereren hebben we een calculatie laten uitvoeren hoeveel CO2 het Hi Logistics bespaart om anders dan via de weg en het spoor te transporteren. We willen kortom vervoer over water zeker promoten." De Boer had helaas zijn berekeningen niet bij de hand.

Reageer op dit artikel