nieuws

Still introduceert compacte elektropallettrucks

Warehousing

Intern transport leverancier Still introduceert vier nieuwe elektropallettrucks in de EXU-serie. De nieuwkomers zijn leverbaar in draagvermogens van 1.600, 1.800, 2.000 en 2.200 kg. Een van de sterke punten van de EXU-serie is volgens de leverancier de wendbaarheid.

Still introduceert compacte elektropallettrucks
Still

Met een l2-maat van 510 millimeter is de truck erg compact. Ze zijn 43 millimeter korter dan hun voorgangers en hebben een draaicirkel van 1.495 milimeter. In combinatie met een dissel die tot 90 graden naar links én rechts kan worden gedraaid, zorgt dit voor een maximale manoeuvreerbaarheid in krappe ruimten.
   

Ingebouwde intelligentie
Alle nieuwe EXU-pallettrucks zijn uitgerust met het besturingssysteem Optispeed 3.0. Dit systeem past de rijsnelheid van de truck automatisch aan de hoek van de dissel aan en verhoogt zo de veiligheid op de werkvloer.
Dankzij Optispeed 3.0 is het mogelijk om te werken met de dissel in verticale stand. Niet alleen wordt manoeuvreren zo eenvoudiger, kwetsuren aan voeten zijn ook verleden tijd. Een geïntegreerd toegangscontrolesysteem met PINcode is leverbaar voor nog meer veiligheid.
         

De EXU’s zijn verder energiezuinig en onderhoudsvriendelijk. Onder andere dankzij het gebruik van AC-technologie is Still erin geslaagd het service-interval voor de trucks te verdubbelen van 500 naar 1.000 bedrijfsuren.
De AC-motor fungeert als generator bij het ‘zacht’ remmen; wanneer de bestuurder de rijschakelaar los laat. Vrijkomende energie wordt dan opgeslagen in de batterij.
Als de rijschakelaar wordt losgelaten bewaakt de besturing bovendien elke rolbeweging van de truck. Ongecontroleerd terugrollen wordt hierdoor verhinderd, ook op hellingen en in stilstand.

     
Individuele rijeigenschappen en prestaties van de truck kunnen eenvoudig worden aangepast aan de behoefte via twee aparte rijprogramma’s.
In de Eco-modus is de truck extra zuinig en kan per batterijlading ongeveer 15 procent langer worden gewerkt. De productiviteit blijft daarbij gelijk aan die van andere gangbare trucks in de markt.
In de Boost-modus draait de motor in het hogere prestatiebereik en wordt een krachtige acceleratie en een maximale rijsnelheid van 6 km/h geleverd. In vergelijking tot andere modellen neemt de productiviteit met circa 25 procent toe, terwijl de inzetduur ongewijzigd blijft.
  

De vorklengte wordt op de specifieke inzetomstandigheden afgestemd en bedraagt maximaal 2.400 mm, zodat ook twee europallets tegelijkertijd kunnen worden opgenomen.
Omdat de bodemvrijheid met 20 procent is toegenomen, vormen zelfs de meest steile laadperrons en hellingen geen probleem voor de EXU.

Reageer op dit artikel