nieuws

Kort geding om te duur onderhoud Deense karren

Warehousing

Bij de rechtbank dient vandaag een kort geding die ondernemer Kees van Vliet heeft aangespannen tegen Container Centralen (CC). Inzet betreft de hoge kosten die hij moet betalen voor de reparatie van rolcontainers die niet van CC zijn. Op bloemenveilingen mogen alleen karren van dit Deense bedrijf gebruikt worden.

Kort geding om te duur onderhoud Deense karren
Het dure onderhoud aan al dan niet illegale Deense karren is de inzet van een kort geding vandaag die ondernemer Van Vliet heeft aangespannen tegen Container Centralen.

Daarbij is ook bedongen door CC dat de rolcontainers, in de volksmond Deense karren genoemd, alleen maar mogen worden gebruikt als ze een geldig reparatie- en onderhoudscontract hebben.

Dit onderhoud moet gebeuren in een door Container Centralen goedgekeurde werkplaats. In de praktijk blijkt dat er veel illegale namaakkarren in omloop zijn, die een minder kwaliteit hebben en veel extra onderhoud vragen.

 

1,5 miljoen illegaal

In totaal zijn er zo’n 5 miljoen rolcontainers in gebruik voor de sierteelthandel en daarvan zijn er 3,5 miljoen van Container Centralen. Voor de overige 1,5 miljoen namaakkarren bestaat geen onderhoudscontract, maar toch worden ze wel door Container Centralen gerepareerd.

Dat vecht Van Vliet vandaag aan bij de rechtbank middels een kort geding. Want de extra kosten die het onderhoud vraagt worden volgens de ondernemer op de huurders van de legale rolcontainers verhaald.

Van Vliet is directeur en eigenaar van K.G. van Vliet Handelsaatschappij. Dat bedrijf behoort tot één van de grootste in Europa op het gebied van onder andere in- verkoop en verhuur van rolcontainers voor het transport van bloemen en planten.

 

Verhoging onderhoudskosten

De prijs voor reparatie en onderhoud van officiële karren wordt keer op keer verhoogd, stelt Van Vliet. In vier jaar ging de prijs volgens hem voor onderhoud met 13 procent omhoog.

De ondernemer maakt bovendien bezwaar tegen het feit dat Container Centralen de namaakkarren een paar maal heeft gelegaliseerd. Dat is in 1997 gebeurd, in 2003 en het bedrijf zou dat in 2009 weer van plan zijn.

 

Kort geding

De ondernemer wil de prijsverhoging niet betalen zonder uitleg van Container Centralen waarom de prijzen omhoog zijn gegaan. Gevolg van deze weigering is dat Van Vliet geen nieuwe containers meer krijgt van CC. De ondernemer eist nu via de rechter levering van de rolcontainers tegen een redelijke prijs.

Container Centralen wil pas reageren als het kort geding gediend heeft.

Reageer op dit artikel