nieuws

FloraHolland plaatst megaorder voor standaard stapelkar

Warehousing

Bloemenveiling FloraHolland heeft een miljoenen order geplaatst voor de modificatie van alle bestaande stapelkarren. De order voor deze modificatie van in totaal 260.000 bestaande karren is in handen van Alcomij in ‘s-Gravenzande en Hoza in Scheemda. Met de overeenkomst is een bedrag gemoeid van tachtig miljoen euro.

FloraHolland plaatst megaorder voor standaard stapelkar
Theo Sanders, directeur Alcomij Klaas Oolders directeur Hoza, Rens Buchwaldt directeur Logistiek, Informatisering & Automatisering FloraHolland bij een prototype van de uniforme stapelwagen.

De modificatie van de oude stapelkarren zal de komende jaren plaatsvinden. Met de aanpassing, die in 2010 van start gaat, geeft FloraHolland gehoor aan de wens van haar leden om één uniforme stapelkar te gebruiken. Nu gebruikt

’s werelds grootste bloemenveiling vijftien varianten.

 

Minder milieubelasting 

De gemodificeerde stapelkar zal een wat hogere beladingsgraad hebben dan de oude. Daarnaast is deze kar overal inzetbaar. Verder is door het hergebruik van materialen de milieubelasting minder. Eind 2012 moet de gehele vervangingsoperatie zijn afgerond.

 

Belofte ingelost

Dat de nieuwe stapelkar er komt is tevens een vervulling van de belofte aan de leden van de coöperaties. Toen de leden moesten stemmen over een fusie tussen de bloemenveilingen van Aalsmeer en Naaldwijk, werd een nieuwe gestandaardiseerde stapelkar beloofd. Niet alleen de bestaande karren worden gemodificeerd er vindt ook een aanpassing plaats van het railsysteem Aalsmeer Shuttle.

 

Samenwerking concurrenten

Op dit moment is volgens FloraHolland de ontwikkeling van de stapelwagen afgerond. Alcomij en Hoza, die al vaste leveranciers zijn van stapelwagens aan beide veilingen, gaan voor deze megaorder samenwerken en hebben beide precies de helft van de waarde van de order.

De twee bedrijven starten nu met het inrichten van productiestraten bij de bloemenveilingen in Aalsmeer en Naaldwijk. In deze straten worden de huidige stapelwagens gemodificeerd. Eerst wordt de zogenaamde nul-serie geproduceerd waarmee verder wordt getest in de werkprocessen en de transportsystemen van FloraHolland. Deze serie is vervolgens ook beschikbaar voor testen door andere gebruikers in de keten.

 

Productie

Vervolgens kan er begin 2010 gestart worden met de grootschalige modificatie en productie van stapelwagens. Alle aanpassingen in de infrastructuur van de veilingen, zoals de al eerder genoemde Aalsmeer Shuttle zijn afgerond voor die tijd. Eind 2012 moet de megaoperatie zijn afgerond. Dan wordt er overgegaan op een landelijk stapelwagenbestand voor alle gebruikers van de stapelwagens.

Reageer op dit artikel