nieuws

Vanderlande Industries voelt crisis

Warehousing

Vanderlande Industries uit Veghel, producent van geautomatiseerde afhandelingssystemen, heeft de nettojaarwinst zien stijgen met 4 procent tot euro 35,3 miljoen. Maar sinds september vorig jaar zijn de effecten van de crisis merkbaar. Dit meldt Het Financieele Dagblad.nl.

Vanderlande Industries voelt crisis
Michiel Peters Vanderlande

In het gebroken boekjaar tot en met maart 2009 groeide de omzet met 7 procent tot 656 miljoen euro. Het Brabantse bedrijf heeft momenteel nog voor circa 750 miljoen euro aan orders in de boeken staan, werk voor de periode van een ruim een jaar, zegt topman Michiel Peters in gesprek met Het Financieele Dagblad.

Peters spreekt van een ‘goed jaar en ‘solide resultaten’, al erkent hij dat met name vanaf september 2008 de effecten van de economische recessie merkbaar zijn.

 

Aantal werknemers neemt toe

In het jaar ervoor boekte Vanderlande Indsutries (VI) nog een winst- en omzetstijging van respectievelijk 28 procent en 23 procent. Het aantal werknemers van het niet-beursgenoteerde Brabantse kennisbedrijf nam wereldwijd het afgelopen boekjaar niettemin toe met 201 tot 1943, grotendeels door de vestiging van een softwarebedrijf in de Indiase stad Pune en de verdere uitbreiding van de service activiteiten.

 

Opslaan en sorteren

Luchthavens, distributiecentra en pakketbedrijven behoren wereldwijd tot de klanten van Vanderlande. Het bedrijf voorziet deze ondernemingen van systemen die bagage, bakken, dozen en pakketten transporteren, opslaan en sorteren naar het juiste vliegtuig of de juiste vrachtwagen. In bijvoorbeeld de markt voor expresse koeriersdiensten zijn de vier grote mondiale spelers FedEx, TNT, DHL en UPS klant van Vanderlande.

 

Vatbaar voor economische tegenwind

De markt voor sorteersystemen voor expressepakketdiensten is het meest vatbaar voor economische tegenwind. Ook merkt VI duidelijk dat distributiecentra door de recessie getroffen worden. Niettemin weet het Brabantse bedrijf in dit segment nog steeds belangrijke orders binnen te halen. Zo gaat Vanderlande bijvoorbeeld logistieke knooppunten in Europa verder automatiseren voor internetverzendbedrijf Amazon.

 

Sterkst in systemen voor bagageafhandeling

De markt voor systemen voor bagageafhandeling blijft met meer dan 40 procent van de omzet voor VI de belangrijkste. Peters, die eerder dit jaar Peter Gerretse opvolgde: ‘We krijgen in dit segment nog steeds veel aanvragen, maar door de crisis duurt de besluitvorming voor deze projecten langer.’

Als gevolg van de onzekere economische omstandigheden waagt Peters zich dan ook niet aan voorspellingen voor het boekjaar tot en met maart 2010. Maar pessimistisch is hij niet. ‘De effecten van de crisis zijn duidelijk merkbaar, maar er zijn nog voldoende kansen om goede verkoopresultaten te behalen.’

 

Profiteren van concurrentieslag

Zo heeft, door de recente oplevering van een nieuwe terminal in Barcelona, Vanderlande hier een nieuw bagage-afhandelingssysteem opgeleverd en in Shanghai is men bezig met de oplevering. Op Schiphol voert het bedrijf een groot project uit om bestaande afhandelingssystemen te moderniseren. Peters: ‘Er is een grote concurrentieslag gaande tussen de grotere luchthavens met belangrijke overstapfuncties. Daar profiteren wij van. Overstappassagiers moeten heel snel verder kunnen reizen en hun koffers mee kunnen nemen.’ Luchthaven Schiphol is in dit segment een belangrijke klant van VI, net als Heathrow dat bijvoorbeeld is in Londen.

 

Azië belangrijkste groeimarkt

De grootste groei voor VI moet de komende jaren uit Azië komen. Peters: ‘Daar wordt nog vele miljarden euro’s geïnvesteerd in nieuwe systemen voor bagage en distributie. In Europa en de Verenigde Staten draait het meer om de vervangingsvraag, maar in Azië komen er nog veel nieuwe luchthavens bij.’ Peters zegt dan ook dat zijn bedrijf de komende jaren kan profiteren van de enorme stimuleringspakketten die Aziatische overheden in de strijd tegen de economische crisis hebben uitgevaardigd. Voornaamste concurrent van VI is het Duitse Siemens.

 

Sterke geografische expansie

De groei van hightechbedrijf Vanderlande is de afgelopen jaren met name tot stand gebracht door een sterke geografische expansie. Orders voor luchthavens kwamen uit uiteenlopende landen als Rusland, Duitsland, Turkije, China, India, de VS en Canada. Om de concurrentie in Azië aan te kunnen gaan, maakt VI ook veel meer gebruik van lokaal personeel. Om die reden heeft het Brabantse kennisbedrijf ook zwaar ingezet op een eigen vestiging In India, naast een al bestaande eigen lokatie in China. Met behulp van een grote groep Indiase software-specialisten en Indiase en Chinese onderaannemers zegt Peters de concurrentie in Azië met alle branchegenoten aan te durven.

 

Nog steeds op zoek naar toptalent

 Maar ook op andere terreinen ziet Peters nog voldoende kansen voor Vanderlande. ‘ We zien nu dat voormalige nationale postbedrijven wereldwijd de markt willen betreden van pakketpost. Daar liggen voor ons ook nieuwe kansen.’ De eerste contracten heeft VI al afgesloten met partijen in Oostenrijk en Chili.

Voor het zeer specialistische werk zegt Vanderlande Industries toptalenten nodig te hebben. Peters: ‘Goede software-engineers en integratiemanagers, technisch toptalent, kunnen we altijd gebruiken. Ook in deze economisch mindere tijden. En niet alleen in Azië, maar ook in West-Europa en Nederland.’

 

NPM Capital grootaandeelhouder

De aandelen van VI zijn voor 85 procent in handen van participatiemaatschappij NPM Capital, een dochter van SHV Holdings van de familie Fentener van Vlissingen, NPM Captal nam eerder dit jaar het belang van medeaandeelhouder ABN Amro Participaties in VI over. Het resterende belang van 15 procent is in handen van circa tien managers en enkele kleinere private investeerders.

 

Bron: Het Financieele Dagblad.nl

Reageer op dit artikel