nieuws

Ruim helft bedrijven werkt gevaarlijk met heftrucks

Warehousing

Bij ruim de helft van de bedrijven waar heftrucks rondrijden, wordt onveilig met de transportmiddelen gewerkt. Dat blijkt uit een onlangs gepubliceerde tussenstand van een grootschalige controle door de Arbeidsinspectie, die in februari was aangekondigd.

Ruim helft bedrijven werkt gevaarlijk met heftrucks
Heftruckongevallen

De controleactie was ingezet, omdat volgens de Arbeidsinspectie de afgelopen tijd te veel ongelukken gebeurden met heftrucks in magazijnen; bij handels- en transportbedrijven. Gemiddeld vallen bij het werken met heftrucks vijf doden per jaar en komen 1700 slachtoffers op de spoedeisende hulp terecht.

Uit de tussenstand van de controles bij bijna vierhonderd bedrijven blijkt dat de inspectiedienst in 56 procent van de gevallen in actie moest komen. Vaak is er een groot risico op een aanrijding, omdat werkgevers bij de inrichting van een magazijn geen aparte routes voor heftrucks, voetgangers of ander verkeer maken. In een derde deel van de gevallen worden voetgangers aangereden.

 

Congres

Tijdens een congres in Amsterdam (woensdag 3 juni) moeten bedrijven beter bewust worden gemaakt van de risico’s met heftrucks op de werkvloer. Stichting Consument en Veiligheid organiseert het congres ‘Veilig werken met heftrucks’ in opdracht van het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid, waar de Arbeidsinspectie onder valt.

 

EVO reactie

"Volgens ondernemersorganisatie EVO constateert de Arbeidsinspectie terecht dat er ruimte voor verbetering is. Ongevallen met heftrucks zitten in de top-4 van oorzaken op de werkvloer. De voornaamste oorzaken lijken te zitten in onvoldoende scholing van werknemers en onoverzichtelijke inrichting van magazijnen.

 

Oorzaken

Het gebeurt regelmatig dat bedrijven beginnen met een klein magazijn, en stap voor stap de oppervlakte uitbreiden. Maar gevaar daarvan is dat bedrijven vergeten een goed plan te maken voor de routes van heftrucks. Ook komt het voor dat bijvoorbeeld kantoorpersoneel onvoldoende beseft wat de risico´s zijn van het lopen door magazijnen. Ook een beter samenspel tussen chauffeurs en overige personeelsleden verkleint de risico´s op ongelukken.  

 

Oplossingen

Volgens EVO is het van belang dat de werkgever medewerkers die met de heftruck werken, regelmatig laat nascholen. Voordeel daarvan is bovendien dat verzekeraars vaak een lagere premie in rekening brengen wanneer chauffeurs een heftruckcertificaat hebben. Daarnaast moeten bedrijven niet alleen naar de bestuurder van de heftruck kijken, maar ook in kaart brengen hoe het magazijn is ingericht. Een overzichtelijke werkplek verkleint het risico van ongelukken drastisch."

Reageer op dit artikel