nieuws

Nationale Distributie Dag: hoe aantrekkelijk is Nederland nog?

Warehousing

De Nationale Distributie Dag (NDD) had één centrale vraagstelling. Hoe aantrekkelijk is Nederland nog als logistiek vestigingsland. Wat NDL betreft heel krachtig, al valt er wel wat te versterken. Want de buurlanden hijgen ons in de nek. Met alleen een nieuw Topinstituut op logistiek gebied komen we er niet. Internationale verladers bevestigen dat.

Nationale Distributie Dag: hoe aantrekkelijk is Nederland nog?
Nationale Distributiedag 2009: hoe aantrekkelijk is Nederland voor verladers?

Geen uitgebreide discussies in de hangar van de Dutch Dakota Association op Schiphol-Oost, niet al te veel cijfers over hoe goed of slecht het gaat. Dit keer presenteerde NDL voor de ruim 350 bezoekers van de jaarlijkse toogdag drie internationale verladers met elk een geheel eigen verhaal.

 

Risico’s als Mexicaanse griep

Chris Osen trapte af als supply chain manager van het Amerikaanse bedrijf MeadWestvaco. Onbekend van naam, maar wel nummer tien op de lijst van opdrachtgevers aan containervervoerders in Noord-Amerika. Wat zijn de uitdagingen? De markt verandert momenteel om de paar dagen in plaats van maanden, de ketenrisico’s zijn groot (denk aan de Mexicaanse griep) en we moeten de CO2 footprint heel goed in kaart brengen.

 

Met een clubje supply chain mensen kijkt Osen hoe zijn bedrijf goed kan inhaken op culturele gevoeligheden in Europa en Azië. Hij is nog aan het ontdekken. Ook hoe je met logistieke dienstverleners moet omgaan om maximaal effect te sorteren.

 

Afgetrapte schoenen in een doos

Aldo Spanjaars (Adidas) heeft weer heel andere vraagstukken op zijn Aziatisch bordje liggen (zie ook: Adidas: zes ‘handovers’ tot West-China) Hoe krijg je een zending van Shanghai naar het westen van China zonder enorme vertraging en diefstal? Dat valt nog niet mee. Regelmatig zitten in de afgeleverde schoenendozen de afgetrapte instappers van de chauffeur, die de te vervoeren sportschoenen een stuk mooier vond. De slimmerik weet wel dat de zendingen vooraf en bij afleveringen gewogen worden.

 

Foto’s van volledig handmatig opererende magazijnen doen de vraag rijzen hoe je ooit tot een goede logistieke afhandeling kunt komen. Spanjaars maakt zich niet druk. "Noem het maar primitief. Dat is het ook. Maar het werkt wel en het is ook nog efficiënt."

 

Scherpe daling van voorraden

John van Dongen (Electrolux) heeft zijn besognes in Europa. Oost-Europa vooral. Grootste uitdaging? Vier miljard omzet vorig jaar en geen euro winst. Hoe kunnen we vanuit de logistiek waarde toevoegen? Fabrieken gaan dicht, voorraden worden afgebouwd en beter afgestemd op de vraag uit de markt. Tal van maatregelen moeten leiden tot een beter resultaat. Zoals het inzetten van 3pl maar ook 4pl op sommige product/markt-combinaties. Betere forecast leidt tot een scherpe daling van de voorraad gereed product van 17 procent – dat is los van de daling in volume waar ook Electrolux mee te kampen heeft.

 

Kennis en innovatie lange termijn

De drie sprekers achten het niveau van kennis op supply chain gebied in Nederland tot het hoogste wereldwijd. Daar kan het niet aan liggen als het gaat om de positie van Nederland als logistieke natie. Onderzoek van Buck, in opdracht van NDL, gaf aanbevelingen die meer wijzen in de richting van verbetering van het belastingklimaat, arbeidsflexibiliteit, meer multimodale oplossingen en meer ruimte voor duurzame transportmogelijkheden. "Dat is vooral de korte termijn", zegt Dirk ’t Hooft (NDL). "Op lange termijn is innovatie en kennisontwikkeling wel degelijk van doorslaggevend belang."

 

Binnenkort laat NDL nieuwe cijfers zien, waaruit de logistieke kracht van Nederland zonneklaar moet blijken.

 

Andere berichten over de Nationale Distributie Dag 2009:

Reageer op dit artikel