nieuws

Congres zet heftruck en ongevallen op de kaart

Warehousing

Het Congres ‘Veilig werken met Heftrucks’ roept achteraf meer vragen op dan het beantwoordt. Positief is dat er nu voor het eerst in deze vorm brede aandacht wordt geschonken aan het schrikbarend hoge aantal heftruckongevallen. Het congres haalde zelfs kort het acht uur Journaal.

Congres zet heftruck en ongevallen op de kaart
Congres Heftrucks en Veiligheid

De oorzaken worden door vrijwel iedereen onderkend, de oplossingen voor het probleem zijn nog steeds minder duidelijk. 

  

1700 slachtoffers jaarlijks

Ongevallen met heftrucks zijn een van de meest voorkomende oorzaken van arbeidsongevallen. Op de spoedeisende hulp melden zich jaarlijks 1700 slachtoffers en overlijden er gemiddeld vijf mensen, met als dieptepunt acht dodelijke ongevallen in 2008.

   

De Arbeidsinspectie en het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid hebben in nauwe samenwerking met de Stichting Consument en Veiligheid de handschoen opgepakt om het aantal heftruckongevallen terug te dringen. Zelfs één dode per jaar minder wordt als een succes gezien.

 

Onderwerp leeft

Met zo’n 270 toehoorders was de zaal van muziekcentrum het IJ in Amsterdam voor driekwart gevuld. Het onderwerp leeft dus wel, maar het liep niet bepaald storm. Het leeuwendeel van de congresgangers bestond uit diverse staf- en lijnfunctionarissen uit het bedrijfsleven waar met heftrucks wordt gewerkt. Verder waren onder andere veel opleiders, arbo- en veiligheidsdeskundigen en enkele heftruckchauffeurs vertegenwoordigd.Ondanks dat de dagvoorzitter Pepijn Nicolas naar eigen zeggen weinig affiniteit en praktijkervaring met dit intern transportmiddel heeft, wist hij de problematiek rondom de gevaren van heftrucks heel goed in woord en beeld te schilderen. Een goede intro is echter geen garantie voor een geslaagd congres, als daar concrete oplossingen van worden verwacht. De dagvoorzitter werd in zijn taak bijgestaan door enkele managers uit de praktijk die zelf met heftruckongevallen zijn geconfronteerd.

 

Bewustwording ongevallen

Operations manager Eric Heijnsbroek van Corus IJmuiden toonde een korte maar heftige film van een ernstig heftruckongeval bij een Corusonderdeel in Noorwegen en vertelde over een eigen ervaring met een heftruckongeval bij Corus IJmuiden in 2005. De rode draad in zijn betoog was dat de werkgever/manager altijd eindverantwoordelijk is voor ongevallen op de werkvloer. Voorkomen is beter dan genezen. Preventie is volgens hem absoluut noodzakelijk. Mede onder zijn leiding werd daarom het Partners in Veiligheid plan in het leven geroepen waarmee Corus het aantal incidenten met heftrucks in vijf jaar met de helft wist terug te dringen. De kern van het plan draait om bewustwording van het management en het personeel over de gevaren rondom heftrucks en een zodanig arbeidsklimaat te creëren waarin de werknemers zich continu van deze gevaren bewust zijn en zichzelf en elkaar daar proactief op wijzen.

 

Snelheidsreductie 

Met het programma ‘Veiligheid boven alles’ probeert ook KLM Cargo ook al een aantal jaren het aantal heftruckongevallen te verminderen. Daarbij wordt volgens de veiligheidsmanager Herman Wittebrood net als bij de vorige spreker veel aandacht besteed aan het verbeteren van het gedrag in het gebruik van de heftruck en bewustwording van de gevaren. Een hele concrete en gemakkelijk te realiseren oplossing werd gevonden in snelheidsreductie van de heftrucks. Dat alleen al halveerde het aantal incidenten.

 

Lees ook: The Battle of Concepts

Lees ook: Terugblik congres Veilig werken met heftrucks 

Reageer op dit artikel