nieuws

TNT Duiven schaft mega heftruckvloot aan

Warehousing

Onlangs leverde Toyota Material Handling Nederland maar liefst 82 vorkheftrucks af bij TNT in Duiven. Aan de hand van een gedetailleerd draaiboek vond de overgang naar de nieuwe elektrische 48 volts driewieltrucks van het type Traigo 48 in een kort tijdsbestek plaats zodat alle werkzaamheden zonder vertraging hervat konden worden.

TNT Duiven schaft mega heftruckvloot aan
TNT Duiven

TNT Duiven rijdt al sinds 1998 met Toyota. Het aantal heftrucks bij de leverancier van wereldwijde express diensten voor de zakelijke markt is in de loop der jaren flink toegenomen.
  
TNT heeft bewust gekozen voor het nieuwste Traigo 48 model dat vergeleken met de vorige typen: ergonomischer, compacter en toch ruim is. Corporate Manager Harry Bruns licht toe, "Onze ervaring met importeur Toyota Material Handling Nederland en het merk – ook bij de chauffeurs – is goed en ook de snelheid en kwaliteit van de dienstverlening zijn voor ons van essentieel belang."

 

Lees ook de test van de Toyota Traigo48

 

Veiligheid

In verband met de veiligheid en de aard van de werkzaamheden zijn alle trucks op maat aangepast voor TNT. Zo hebben de trucks een snelheidbegrenzing en een dodemanspedaal en functioneert de truck niet als de gordel niet gedragen wordt. Verder zijn de machines voorzien van een hoogtebegrenzer op de mast om schade in vrachtwagens en trailers te voorkomen. Gezien de zware inzet is er gekozen voor een rentalcontract op basis van inzeturen per truck per jaar.

 

Managementinformatie

Om goed inzicht te verkrijgen in de daadwerkelijke inzet van de trucks, zijn alle Traigo’s voorzien van Toyota I_Site. Alleen bevoegde chauffeurs kunnen met hun toegangspas inloggen op de truck. Via het draadloze communicatiesysteem krijgt TNT inzicht wie de bestuurder is en hoe de inzet van de truck is. Met behulp van de ingebouwde schoksensor wil TNT het aantal schadegevallen verminderen. Toyota zorgt met I_Site ook voor periodieke managementrapportages om de inzet te volgen en de werkbelasting zo optimaal mogelijk over de trucks te verdelen.

 

Batterijmanagement

TNT maakt ook gebruikt van het door IBG geleverde IBOS-systeem binnen het batterijlaadstation. Hiermee weet je exact welke batterij geladen wordt, hoeveel ladingen/ontladingen er zijn en welke unit bij een batterijwissel aan de beurt is om gebruikt te worden. Hierdoor realiseert TNT aanzienlijk meer laad/ontlaadcycli en werden ook alle nieuwe batterijen en HF-laders inclusief IBOS uitbreiding geleverd.

Om snel tractiebatterijen te kunnen wisselen beschikken de Traigo 48 trucks over een handig systeem voor zijdelings wisselen. In het laadstation wordt de batterij snel en veilig gewisseld met behulp van twee aangepaste elektropallettrucks met vacuümgrijper.

Reageer op dit artikel