nieuws

Sloop- en inruilpremies heftrucks zijn verkapte kortingen

Warehousing

Still haakt met haar onlangs ingevoerde slooppremie voor oude heftrucks handig in op de sloopregeling van de overheid voor oude bestelauto’s. Nissan doet iets soortgelijks, maar biedt een inruilpremie per ingeruilde heftruck kilo. Leveranciers uit het A-segment spreken van een verkapte korting en gaan niet mee in deze actie.

Sloop- en inruilpremies heftrucks zijn verkapte kortingen
Sloop heftruck

Ondanks de naamgeving ‘slooppremie’ is er bij Still Intern Transport geen sprake van daadwerkelijke sloop van oudere ingeruilde heftrucks. ‘Een deel wordt gewoon weer opgeknapt als occasion, of wordt naar de handel afgestoten’, bevestigt Still desgevraagd. Reden waarom Nissan met haar actie liever van een inruilpremie spreekt. Still biedt afhankelijk van het type ingeruilde heftruck een slooppremie tussen de 700 en 1500 euro. Nissan biedt 40 cent per kilo van het ingeruilde heftruckgewicht. Voor beide merken komt de premie bovenop de gemiddelde inruilwaarde van de heftruck.

 

Prijserosie

Volgens marketingmanager Jerrel Djaidoen van Toyota Material Handling Nederland haakt Still met de actie marketingtechnisch handig in op de actualiteit rond de slooppremie voor oude bestelwagens. Dit beeld is volgens hem onterecht. "Die slooppremie voor oude bestelwagens komt van de overheid, terwijl de slooppremie van Still geheel voor eigen rekening is. Wij hebben geen concrete plannen klaarliggen voor een soortgelijke actie. Hoe je dit ook bekijkt, zo’n premieregeling moet je toch links- of rechtsom financieren. Feitelijk geef je een flinke extra korting weg. De marges staan tegenwoordig bij iedereen toch al onder druk. Hierin mee gaan, wakkert de prijserosie allen maar verder aan".

 

Marketingmedewerker Peter Trimp van Jungheinrich Nederland sluit zich volledig bij het betoog van Djaidoen aan. "Wij vinden het nu geen goede zaak om in deze crisistijd zoveel extra korting weg te geven. Het gaat tegenwoordig bij de aanschaf van intern transportmaterieel niet alleen om de aanschafprijs, maar om het totaalplaatje."

  

Marketingmanager Joep Barenbrug van MotracLinde voegt daar nog aan toe: "Gezien de huidige prijzen voor oud staal (10 tot 15 cent er kilo) vragen wij ons af waar de overige 35 cent vandaan komt. Wij houden liever onze prijzen scherp en transparant voor de klant".

 

Bestelwagens

Het kabinet wil de verkoop van nieuwe bestelwagens stimuleren door een slooppremie te geven voor oude bestelwagens. Dit is één van de maatregelen uit het crisispakket dat de stagnerende economie weer op gang moet brengen. Die economische motieven gaan hand in hand met concrete milieuvoordelen. Nieuwe bestelwagens verbruiken namelijk minder brandstof en produceren minder vervuilende emissies.  In tegenstelling tot de ingeruilde heftrucks worden de ingeruilde oude bestelwagens daadwerkelijk gesloopt.

Reageer op dit artikel