nieuws

Bavaria blikt in met Clark heftrucks

Warehousing

Bierbrouwer Bavaria in Lieshout heeft onlangs drie nieuwe Clark Genex 30 vorkheftrucks in gebruik genomen voor haar ‘bliklijn’. Deze ‘bliklijnen’ worden al jaren bevoorraad door Clark heftrucks.

Bavaria blikt in met Clark heftrucks
Bavaria Clark

Bij  Bavaria werden vorig jaar meer dan 1 miljard blikken afgevuld. In de toekomst verwacht men bij Bavaria dat het afvullen van blik behoorlijk gaat groeien. Zo is er recent nog een topweek gedraaid met een record van 30 miljoen blikken.

 

Onderzoek 

Om deze groei bij te houden heeft  Bavaria nauwkeurig onderzocht welke truck voor deze bliklijnen het meest geschikt is. Daarbij werd rekening gehouden met de volgende aspecten:

 

  • de werksnelheid moest voldoende zijn om de grote hoeveelheid blikjes bij te kunnen houden;
  • gezien het gewicht van sommige lasten in combinatie met de dubbele vorkversteller moest de capaciteit 3,0 ton worden;
  • de bestaande ruimte liet echter geen grotere draaicirkel toe; 
  • verder moest het zicht op de vorken verbeterd worden om een hogere werksnelheid te kunnen behalen;
  • de inzettijd op een batterijlading moest optimaal worden.

 

Keuze vorkheftruck 

Diverse fabricaten vorkheftrucks zijn getest en de keuze is uiteindelijk gevallen op de nieuwe Clark Genex 30 vanwege de hoge werksnelheid, de grote batterijcapaciteit, het goede zicht in de nieuwe cabine en door de mast. Door de speciale stuuras van deze Clark Genex 30 is de draaistraal nauwelijks groter dan vorige trucks met een capaciteit van 2 ton. De chauffeurs hebben een belangrijke stem gehad in deze  keuze.

  

Voorkeur

Clarklift Nederland is de ‘prefered supplier’ van alle trucks bij Bavaria. Naast de eigen merken – Clark en Heli – worden ook andere fabricaten geleverd, als dit voor Bavaria een betere oplossing is. Deze andere merken trucks dienen wel onderhouden te kunnen worden door de zuster organisatie, Totalservice Nederland.

 

Genex-modellen

De nieuwe elektrische Genex-modellen van Clark hebben nu ook wisselstroomtechniek en zijdelingse batterijwisseling aan boord. Daarmee is dit merk in één klap weer up-to-date met het gros van de concurrentie. De GenEx-serie omvat een drietal 80 volt elektromodellen met hefcapaciteiten van 2.0, 2.5 en 3.0 ton.
 
Het opmerkelijkste aan de GenEx-serie is wellicht het instrumentenpaneel met het TFT LCD-kleurenscherm. De boordcomputer bewaakt onder andere de rijsnelheden, acceleratiewaarden, hydrauliekdrukken en het remvermogen van de heftruck. De on-board elektronica voorziet onder andere in zelfdiagnose en 80 verschillende foutcodes, waarmee de onderhoudsmonteur snel ziet waar een storing en de bijbehorende oplossing zit. Finetuning van parameters en pincode slotbeveiliging behoren met dit systeem ook tot de mogelijkheden.

 

Lees ook de heftrucktest van de Clark Genex 25

Reageer op dit artikel