nieuws

Celectric gaat Europa in

Warehousing

Batterijenleverancier Celectric in Harderwijk – voorheen Deta – zoekt expansie over de grens. Jörg Wenzel is aangetrokken als nieuwe commercieel directeur voor Europa. Zijn taak is het om bedrijven te acquireren en samenwerkingsverbanden te sluiten. Celectric wil zich internationaal profileren als een totaalaanbieder van energieproducten voor de logistieke sector.

Celectric gaat Europa in
Celectric gaat Europa in

Wenzel was vijfentwintig jaar werkzaam bij Exide, één van de grootste producenten van tractiebatterijen voor met name de heftruckwereld. "Ooit kende deze branche 35 onafhankelijke fabrikanten. Dat zijn er nog drie of vier en het einde van de consolidatie is niet in zicht. Door hun omvang zijn ze niet in staat om de markt optimaal te bedienen. Daar liggen kansen voor ondernemende bedrijven zoals Celectric."

 

Totaalleverancier van energie

Het plaatje dat Wenzel en directeur/eigenaar Henk Wijma voor ogen hebben is dat batterijfabrikanten zich concentreren op productontwikkeling en massaproductie. Celectric is de schakel naar de eindgebruiker en brengt in kaart wat de energiebehoefte is. Het aanbod is merkonafhankelijk en ook breder dan batterijen en laadapparatuur alleen. Momenteel heeft het bedrijf zelf een proefopstelling staan met LED-verlichting ter vervanging van de gebruikelijke TL-balken in dc’s.

"Klanten moeten als het ware energie bij ons kunnen huren", zegt Wijma. "Daar hebben we in Nederland al stappen mee gezet door bijvoorbeeld afrekenen per laadmoment. Buiten Nederland zijn dit soort concepten nog nauwelijks zichtbaar," is ook de waarneming van Wenzel. Vandaar de stap over de grens.

 

Liever een specialist in huis

De komende maanden zal Celectric op zoek gaan naar geschikte overnamekandidaten, ofwel bedrijven waarmee een strategisch samenwerkingsverband mogelijk is. "Het liefst natuurlijk onder de naam Celectric. Dat maakt het gemakkelijker om bij de heftruckleveranciers met hun landenorganisaties een voet tussen de deur te krijgen", zegt Wijma. Hij rekent er op dat zijn bedrijf op deze manier een inkoopvolume kan creëren, dat een goed aanbod tegen een gunstige prijs kan presteren.

 

Flexibliteit 

Wijma ontkent dat zijn actie een tegenzet is richting truckleveranciers die onder eigen naam batterijen aanbieden aan eindgebruikers. Still bijvoorbeeld kondigde onlangs nog aan ook hiermee te beginnen.

"We waren hier al langer mee bezig. Eindgebruikers willen een specialist in huis hebben, die op servicegebied weet waar hij het over heeft en toch niet duur is."

"De markt wil flexibiliteit," vult Wenzel aan. "Fabrikanten willen echter volumes halen om hun kosten laag te houden. Door overcapaciteit is de prijs kapot gemaakt. Ondernemers kijken met een open mind naar de markt. Zij stellen zich op als serviceprovider en financieel partner."

 

 

Reageer op dit artikel